accessibility-icon
share-icon
קרדיט: שאטרסטוק
קרדיט: שאטרסטוק

מפקד פיקוד הדרום של צבא ארה"ב מתפטר מתפקידו

אפרת ברינר

אפרת ברינר

כה תשרי ה'תשפו (17.10.25)

7

3

like

0

dislike

פחות משנה לאחר שנכנס לתפקידו: מפקד פיקוד הדרום של הצבא האמריקני הודיע על פרישתו • הגסת' פרסם הצהרה ב-X והודה למפקד על "37 שנים של שירות מצוין" • התפטרות זו מגיעה על רקע מבצע נרחב של ממשל טראמפ למניעת זליגת סמים לארה"ב במסגרתה הותקפו מספר סירות בחופי וונצואלה


אדמירל אלווין הולסי, מפקד פיקוד הדרום של ארצות הברית (SOUTHCOM), הודיע הלילה (בין חמישי לשישי) על פרישתו המוקדמת מתפקידו, פחות משנה לאחר מינויו, בעיצומו של מבצע צבאי גדול נגד סירות מבריחי סמים בים הקריבי.

הולסי, בן 60 מג'ורג'יה, פיקד על כ-10,000 חיילים אמריקאים באזור, כולל 2,200 נחתים על ספינות אמפיביות, שמונה ספינות מלחמה וצוללת גרעינית בקריבי. הוא עזב ללא הסבר רשמי, אך גורמים בפנטגון ובקונגרס טוענים כי העלה חששות אתיים ומשפטיים לגבי התקיפות הימיות, שגרמו למותם של לפחות 27 בני אדם מאז ספטמבר. אחד הגורמים, שדיבר בעילום שם, ציין כי הולסי חשש שהמבצעים משמשים כיסוי להדחת נשיא וונצואלה, ניקולס מדורו, ולא רק למלחמה בסמים.

maximize-image
images-count1+
חיילי צבא ארה"ב באפגניסטן, ארכיון | צילום: רויטרס

שר ההגנה הגסת' פרסם הצהרה ב-X והודה להולסי על "37 שנים של שירות מצוין". הגסת' ציין כי הולסי יפרוש ב-12 בדצמבר 2025. זו הפרישה הבכירה ביותר מאז כניסתו של טראמפ לכהונה השנייה, והיא מצטרפת לשורה של יותר מ-12 פיטורים של גנרלים ואדמירלים, כולל: הגנרל צ'ארלס ק. בראון ג'וניור, יו"ר המטות המשולבים, אדמירל ליסה פרנצ'טי, המפקדת הראשונה על הצי, סגנית אדמירל שושנה צ'טפילד, נציגת נאט"ו, סגן גנרל ג'פרי א. קרוז, ראש סוכנות המודיעין והגנרל דיוויד אלווין, מפקד חיל האוויר.

באוגוסט 2025 הגסת' זימן מאות קצינים בכירים לפגישה חסרת תקדים בבסיס קוונטיקו, וירג'יניה, שם דיבר על "החמרת סטנדרטים לכושר וטיפוח", כאשר יצא נגד מדיניות גיוון, שיוויון ההכלה בה נהגו בצבא בטרם נכנס לתפקיד. הגסת' הורה על קיצוץ של 20% במספר הקצינים ארבעה כוכבים, כחלק ממאמץ "לשקם את תרבות הלוחמים".

maximize-image
images-count1+
אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

מאז תחילת ספטמבר ביצעו כוחות מיוחדים אמריקנים לפחות חמש תקיפות על סירות שהובילו סמים, כולל פנטניל, לארה"ב, מול חופי ונצואלה. בתקיפות נהרגו 27 בני אדם. מדיניות התקיפות נעשית במסגרת המלחמה של ממשל טראמפ בקרטלי הסמים.

התפטרות הולסי מגיעה יום לאחר דיווח בניו יורק טיימס כי טראמפ אישר בסתר לסי.איי.איי בוונצואלה לפצעה פעילויות, כולל תקיפות קטלניות נגד מדורו ומשטרו. מוקדם יותר השבוע, טראמפ אישר זאת בפומבי, ואמר כי הדבר נעשה משתי סיבות: "הם שחררו אסירים לארה"ב, והסמים מגיעים דרך הים". הנשיא הוסיף  כי הממשל פועל לעצירת זליגת הסמים דרך היבשה. עם זאת, הוא לא שלל "הדחה" של מדורו, והוסיף כי ארצות הברית "שוקלת תקיפות בשטח ונצואלה".

מדורו הגיב בתקיפה: "לא להפיכות סי.איי.איי – אמריקה הלטינית דוחה אותן!" שר החוץ הוונצואלי האשים בתכנון "שליטה במשאבים", והודיע על תלונה באו"ם. ארגונים כמו אמנסטי הזהירו מפני "סכסוך ללא פיקוח", בעוד דמוקרטים בקונגרס דורשים שימועים דחופים.

עקבו אחרינו גם ב-Google News