נשיא ארה"ב דונלד טראמפ פרסם הלילה (חמישי) פוסט ברשת החברתית בבעלותו Truth על כך שישראל וחמאס חתמו על הסכם להשבת החטופים הביתה. בשלב הראשון צפויים להשתחרר 20 החטופים החיים, וישראל תמשיך לשלוט בכ-50% משטח הרצועה, עם זאת יש לציין כי בנוגע לגבולות הנסיגה, ייתכן שנערכו שינויים בהסכם הסופי.
טראמפ כתב: "אני גאה מאוד להודיע שישראל וחמאס חתמו על השלב הראשון של תוכנית השלום שלנו. משמעות הדבר היא שכל בני הערובה ישוחררו בקרוב מאוד, וישראל תסיג את כוחותיה לקו מוסכם כצעדים הראשונים לקראת שלום חזק, עמיד ונצחי. כל הצדדים יטופלו בצורה הוגנת.
"זהו יום גדול לעולם הערבי והמוסלמי, ישראל, כל המדינות הסובבות אותה וארצות הברית של אמריקה, ואנו מודים למתווכים מקטאר, מצרים וטורקיה, שעבדו איתנו כדי לגרום לאירוע היסטורי וחסר תקדים זה לקרות. אשרי עושי השלום".
לאחר מכן, בריאיון ראשון לאחר החתימה על ההסכם, הנשיא טראמפ אמר לפוקס ניוז כי "החטופים ישובו כנראה עד יום שני – כולל החללים". הנשיא ציין כי מדובר בשלום לא רק בישראל – אלא בכל המזרח התיכון, והבהיר כי הוא מאמין שאיראן תהיה "חלק מהסכם שלם גדול".
.@POTUS: "The hostages are going to be released — our time would be probably Monday… We think they'll all be coming back on Monday, and that'll include the bodies of the dead." pic.twitter.com/DUx8ceUF90
— Rapid Response 47 (@RapidResponse47) October 9, 2025
ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי ייכנס את הממשלה היום (חמישי) כדי להצביע על ההסכם. ברשת CBS דווח כי לאחר ההצבעה ואישור הממשלה, תחל נסיגת צה"ל שאמורה להיות מושלמת בתוך 24 שעות. כאשר הנסיגה תושלם, יחלו 72 השעות בהן אמור ארגון הטרור החמאס לשחרר את כל החטופים החיים.
פרשננו הפוליטי יעקב ברדוגו אמר: "מה שהוביל להסכם הדרמטי וההיסטורי הזה הוא אותו לחץ צבאי שהורו ראש הממשלה נתניהו והקבינט לצה"ל, במטרה ללחוץ על חמאס במהלך הצבאי לכיבוש הרצועה, בשילוב עם לחצים מדיניים".

בשלב הראשון צפויים להשתחרר 20 החטופים החיים, בתמורה לנסיגת כוחותינו מ-50% משטח הרצועה וכן שחרור מחבלים. עם זאת, טרם ידוע אילו מחבלים ישוחררו, כאשר על פי דיווחים ערביים חמאס התעקש על שחרור מחבלים בכירים, בינהם מרואן ברגותי, אולם ראש הממשלה הבהיר כי לא ישוחררו סמלי טרור.
יחד עם זאת, המשך מימוש השלבים הבאים, עומד בסימן שאלה. ישראל מעריכה כי חמאס לא יוכל למצוא ולהחזיר את כל החטופים החללים שנותרו בשבי ברצועת עזה, זאת על פי שלושה מקורות ישראליים בכירים ששוחחו עם רשת CNN.

במהלך הערב התגברו הסימנים החיוביים על כך שהחתימה תתבצע בקרוב, שהחלה כאשר ביממה האחרונה דווח כי ישנה התקדמות במגעים. הנשיא טראמפ התבטא בעניין מספר פעמים, והכריז מול הכתבים בחדר הסגלגל כי "קיבלתי הודעה משר החוץ שאנחנו קרובים לעסקה במזרח התיכון והם יצטרכו אותי במהרה".
הודעתו של טראמפ הגיעה מיד לאחר שקיבל פתק ממזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו, בו נכתב: "אנחנו צריכים שתאשר פוסט ברשת Truth Social בקרוב כדי שתוכל להכריז על העסקה ראשון", כך לפי תמונה שצולמה כל ידי רשת "סקיי ניוז". גורם בבית הלבן הוסיף בשיחה עם רשת CNN: "תצפו לפוסט של הנשיא טראמפ בקרוב".

מוקדם יותר היום, הכריז הנשיא כי בכוונתו להגיע למזרח התיכון בימים הקרובים, זאת לאחר שמזכיר ההגנה האמריקני ביטל את הגעתו לפסגה בפריז והודיע כי יגיע ישירות למזרח התיכון ברקע התקדמות המגעים. "ייתכן שאגיע למזרח התיכון לקראת סוף השבוע. זה משהו שאני חושב שיקרה, המשא ומתן מול חמאס הולך טוב", אמר הנשיא. דוברת הבית הלבן, קרוליין לוויט, מסרה כי ייתכן שהנשיא טראמפ ימריא למזרח התיכון כבר ביום שישי.
הלחץ לחתימה על ההסכם הגיע גם מצד המדינות המתווכות, כאשר על פי דיווח ברשת סקיי ניוז בערבית ובאנגלית, הציבו "דד ליין" לשני הצדדים לפיו יש להכריז ולחתום על השלב הראשון של ההסכם עד יום שישי בבוקר.
