accessibility-icon
share-icon
 צילום: רויטרס,טוויטר
צילום: רויטרס,טוויטר

הם מפחדים? על רקע החזרת הסנקציות, איראן מתחנפת לצרפת

דסק C14

דסק C14

כד אלול ה'תשפה (17.09.25)

2

1

like

0

dislike

הפעלתו המחודשת של מנגנון ה"סנאפבק" על ידי מדינות אירופה משפיעה על ההנהגה האיראנית • נראה כי הממשל בטהראן יוצא למתקפת מנע דיפלומטית במטרה לעצור את ההחלטה ולהחזיר את הגלגל לאחור • אחד מהניסיונות היה שיחתו של שר החוץ האיראני עם מקבילו הצרפתי בה נאמרו כמה אמירות מפתיעות


הלחץ הבינלאומי עובד: באתרי חדשות איראניים דיווחו היום (רביעי) כי שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י שוחח אמש עם מקבילו הצרפתי ז'אן-נואל בארו, ברקע החזרת הסנקציות על ידי מנגנון ה"סנאפבק" בידי מעצמות אירופה.

בשיחה טען עראקצ'י כי ההחלטה לשוב ולהטיל סנקציות בינלאומיות על איראן על ידי שלוש המדינות האירופיות צרפת, גרמניה ובריטניה במועצת הביטחון – היא ״חסרת כל לגיטימיות פוליטית או משפטית ומהווה צעד שיגביר את המתיחות והמשבר״.

שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י, שמוביל את שיחות הגרעין |
maximize-image
images-count1+
פועל מתוך לחץ? שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י | קרדיט: רויטרס

עראקצ'י שב והדגיש את אופיה "שוחר השלום" של תוכנית הגרעין של איראן. הוא ציין כי איראן ״תמיד ראתה בדיפלומטיה את הדרך היחידה לפתור סוגיות בינלאומיות, לרבות תוכנית הגרעין, והיא מוכנה לכל פתרון הוגן ומאוזן שיבטיח אינטרסים הדדיים״. לפי הדיווחים, שר החוץ לא התרשם מהגישה האיראנית והביע דאגה מהמתיחות הבינלאומית שהרפובליקה האסלאמית יוצרת.

דבריו של שר החוץ, הזויים ככל שיהיו, מצביעים על חששות ולחצים כבדים בסביבת ההנהגה האיראנית. בטהראן מנסים להתחמק מהתדמית שנוצרה להם במהלך פיצוץ שיחות הגרעין עם ארה"ב והמערכה הקודמת עם ישראל בה איראן פעלה בדרך "לא דיפלומטית" בלשון המעטה.

maximize-image
images-count1+
לא מתרשם. שר החוץ הצרפתי ז'אן-נואל בארו | צילום: שאטרסטוק

בחודש שעבר צרפת, גרמניה ובריטניה הפעילו בחזרה סנקציות על איראן בעזרת מנגנון שנקרא "סנאפבק". מנגנון זה מאפשר להן להטיל סנקציות על איראן באופן עצמאי וללא אישור של מועצת הביטחון של האו"ם. גורם מדיני באירופה אמר בזמן קבלת ההחלטה כי "פעולותיה של איראן לא הותירו לנו ברירה אלא להחזיר את הסנקציות עליה".

 

עקבו אחרינו גם ב-Google News