הלחץ הבינלאומי עובד: באתרי חדשות איראניים דיווחו היום (רביעי) כי שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י שוחח אמש עם מקבילו הצרפתי ז'אן-נואל בארו, ברקע החזרת הסנקציות על ידי מנגנון ה"סנאפבק" בידי מעצמות אירופה.
בשיחה טען עראקצ'י כי ההחלטה לשוב ולהטיל סנקציות בינלאומיות על איראן על ידי שלוש המדינות האירופיות צרפת, גרמניה ובריטניה במועצת הביטחון – היא ״חסרת כל לגיטימיות פוליטית או משפטית ומהווה צעד שיגביר את המתיחות והמשבר״.

עראקצ'י שב והדגיש את אופיה "שוחר השלום" של תוכנית הגרעין של איראן. הוא ציין כי איראן ״תמיד ראתה בדיפלומטיה את הדרך היחידה לפתור סוגיות בינלאומיות, לרבות תוכנית הגרעין, והיא מוכנה לכל פתרון הוגן ומאוזן שיבטיח אינטרסים הדדיים״. לפי הדיווחים, שר החוץ לא התרשם מהגישה האיראנית והביע דאגה מהמתיחות הבינלאומית שהרפובליקה האסלאמית יוצרת.
דבריו של שר החוץ, הזויים ככל שיהיו, מצביעים על חששות ולחצים כבדים בסביבת ההנהגה האיראנית. בטהראן מנסים להתחמק מהתדמית שנוצרה להם במהלך פיצוץ שיחות הגרעין עם ארה"ב והמערכה הקודמת עם ישראל בה איראן פעלה בדרך "לא דיפלומטית" בלשון המעטה.

בחודש שעבר צרפת, גרמניה ובריטניה הפעילו בחזרה סנקציות על איראן בעזרת מנגנון שנקרא "סנאפבק". מנגנון זה מאפשר להן להטיל סנקציות על איראן באופן עצמאי וללא אישור של מועצת הביטחון של האו"ם. גורם מדיני באירופה אמר בזמן קבלת ההחלטה כי "פעולותיה של איראן לא הותירו לנו ברירה אלא להחזיר את הסנקציות עליה".
