לאחר המתנה ממושכת ולנוכח סירוב חמאס להיכנס לעסקה נוספת, אמש (שלישי) פתחו כוחות צה״ל בפעולה קרקעית מוגבלת בעיר עזה. כתבנו הצבאי הלל ביטון רוזן מדווח כי המטרה כעת היא להשיג שליטה מבצעית בלבד – ולא לכבוש את העיר במלואה.

אין פקודה לכיבוש: זו משימת כוחותינו בעזה בעשרת הימים הבאים
כפי שפורסם, בעשרת הימים הקרובים יתמקדו הכוחות במבצע שמטרתו להשיג שליטה על כ-90% משטחי העיר, כולל שליטה בתת-קרקע ובמוקדים מרכזיים ומשמעותיים. עם זאת, נמסר כי ישנם עדיין אזורים שבהם אסור לכוחות לפעול, וכי חלון הזמן לפעילות הוא מצומצם מאוד. לפי ההערכות, בתוך מספר שבועות בלבד, בתרחישים אופטימיים, תינתן הפקודה לעצור את הפעולה.
הדברים מצטרפים לדיווחים שלפיהם כ־400 אלף תושבים נטשו את העיר, בעוד כ־800 אלף נשארו בה – עובדה שמציבה בעיה מבצעית משמעותית ומסבכת את נושא פינוי האוכלוסייה והבחירה במטרות התקיפה.

דובר צה״ל, בציטוט דברי הרמטכ״ל שפורסמו אמש, הדגיש כי צה״ל מציג לפני הדרג המדיני את כלל הסיכונים וההזדמנויות ומבצע את השיקולים המקצועיים במלואם. "צה״ל הוא צבא העם, זה מקור כוחו. כמפקדו של הצבא, מחובתי להציג לפני כל פעולה את כלל המשמעויות הביטחוניות האפשריות", מסר הרמטכ"ל.
עוד אמר הרמטכ"ל: "כעת, אנו מעמיקים את ההישג שיאפשר לקרב את סיום המלחמה", והדגיש כי החזרת החטופים היא יעד מרכזי: "החזרת חטופינו זו מטרת מלחמה ומחויבות לאומית ומוסרית".

ראש הממשלה התייחס אף הוא לפעילות והבהיר שבמקביל לשאיפה להשיג הכרעה צבאית ישנם מאמצים לפנות את האוכלוסייה: "אנחנו עושים מאמצים כרגע לפתוח צירים נוספים כדי לאפשר פינוי מהיר יותר של האוכלוסייה העזתית, להפריד אותה מהטרוריסטים שאותם אנחנו רוצים לתקוף".
