ארצות הברית מאיימת לחסום את טיקטוק אם סין לא תוותר על דרישותיה להפחתת מכסים והקלות טכנולוגיות, במסגרת השיחות המתקיימות היום (שני) במדריד בין המעצמות. השיחות בין המשלחות עוסקות במכירת נכסי טיקטוק של בייטדנס הסינית, כחלק ממשא ומתן רחב יותר על יחסי סחר וכלכלה.
האיום האמריקאי מגיע למרות שאתמול דווח כי ממשל טראמפ צפוי להאריך את הדד-ליין למכירת טיקטוק בפעם הרביעית. כזכור, אם האפליקציה לא תועבר לבעלות אמריקאית עד 17 בספטמבר היא תיחסם בארה"ב.

בניגוד למדיניותו: זה הצעד של נשיא ארה"ב מול טיקטוק
בממשל האמריקאי טוענים כי סין מנסה להצמיד תנאים לעסקה, בהם ויתורים בתחומי סחר וטכנולוגיה. שר האוצר סקוט בסנט ונציג הסחר ג'יימיסון גריר הדגישו כי ארה"ב לא תקריב ביטחון לאומי בשביל אפליקציית בידור. לדבריהם, הצד הסיני הגיע לשיחות עם "אי הבנה בסיסית" של עמדת וושינגטון.
המו"מ מתקיים על רקע לחץ אמריקאי על בנות בריתה להטיל מכסים על ייבוא מסין בשל רכישות נפט רוסי. בייג'ינג מאשימה את וושינגטון ב"בריונות כלכלית" ומזהירה מפגיעה קשה במסחר העולמי ובשרשראות האספקה. במקביל, הרגולטור הסיני פתח בחקירה נגד ענקית השבבים אנבידיה, צעד שנתפס כתגובה למגבלות האמריקאיות על תעשיית השבבים בסין.

מאז חודש מאי נפגשו הצדדים במספר ערים אירופיות, בניסיון לפתור את המשבר שפרץ עם העלאת המכסים של ממשל טראמפ על ייבוא מסין – והובילו למכסי נגד סיניים ולעצירת יצוא מתכות נדירות לארה"ב. ביולי האחרון הושגה הקפאת מכסים זמנית של 90 יום, שאפשרה חידוש חלקי של היצוא.
לצד זאת, ממשל טראמפ ממתין להכרעת בית המשפט העליון בארה"ב שתגיע בתחילת 2026, ועשויה לבטל את המכסים שהוטלו השנה על סין. פסיקה כזו עלולה לפגוע בקלף המיקוח המרכזי של וושינגטון מול בייג'ינג.
