accessibility-icon
share-icon
צילום: באדיבות המצולם
צילום: באדיבות המצולם

חבר הפרלמנט מאוקראינה שמצהיר: ישראל נלחמת למען העולם

אליהו עמר

אליהו עמר

כא אלול ה'תשפה (14.09.25)

8

26

like

0

dislike

בלעדי ל-C14: אולכסיי גונצ'רנקו מזכיר לאירופה שישראל נלחמת את המלחמה ממנה מעדיף העולם להימנע • בריאיון מיוחד הוא מספר על הנאום הוויראלי שנשא באיחוד האירופי ועל המשותף לישראל ולאוקראינה • "איראן, רוסיה, חמאס - אויבנו המשותפים מבינים רק כוח - כך צריך להשיב להם" • הפוליטיקאים מאירופה שאוהבים את ישראל


פחות משבוע אחרי סיום מבצע "עם כלביא" התכנסה המליאה הפרלמנטרית של המועצה האירופית במושבה בעיר שטרסבורג שבצרפת. את הדיונים המנומנמים על ענייני השעה קטע חבר הפרלמנט האוקראיני, הראדה, אולכסיי (אלכס) גונצ׳רנקו.

"אני רוצה להודות לישראל", פתח את נאומו מול חברי המליאה שהזדקפו כששמעו את תחילתו, "בואו נודה לישראל על מה שהיא עושה. כאן, בפרלמנט, אנחנו רק מדברים ומדברים. האם נוכל לעצור את איראן מליצור נשק גרעיני רק באמצעות דיבורים? אנחנו רוצים שיהיה להם נשק גרעיני, באמצעותו יתקפו את אירופה? כמובן שלא. ישראל מגנה על הערכים הבסיסיים של כולנו פה".

הנאום של גונצ'רנקו הפך לויראלי. חשבון אחר חשבון שיתף אותו ברשת. תוך זמן קצר הוא הפך לסמל של אמת באירופה שטופת התעמולה החמאסית. בריאיון מיוחד ל-C14 הוא מספר על המחשבה שעמדה מאחורי הדברים. "בנאומים ובהחלטות של האסיפה הפרלמנטרית, כמו גם בפרלמנטים ובפורומים אחרים, יש חוסר הוגנות כלפי ישראל", הוא מסביר, "מתמקדים שם בדרך כלל רק במצב ההומניטרי בעזה, אבל כמעט לא מדברים על הסיבה: המלחמה הזו לא החלה על ידי ישראל, אלא על ידי חמאס, נגד ישראל – שרק מגנה על עצמה".

גונצ'רנקו (44) נולד בבית פוליטי, לבנו של ראש עיריית אודסה לשעבר. אלכסיי הפך לחבר במועצת העיר בשנת 2004, ונבחר לפני כעשור לפרלמנט האוקראיני. לפני המחאות של 2013 השתייך למפלגת האזורים הפרו-רוסית, אך בעקבותיהן, ולאחר סיפוח חצי האי קרים חצה את הקווים למחנה הפרו-אירופי. עמדותיו הלכו והתחדדו עם הפלישה הרוסית לאוקראינה לפני כשלוש וחצי שנים.

גונצ'רנקו מייצג בעצמו מדינה שחוותה לאחרונה פלישה צבאית של כוחות זרים. מדובר כמובן על הפלישה הרוסית לאוקראינה בפברואר 22', שהובילה למלחמה עקובה מדם – שעודנה נמשכת. חבר הפרלמנט מאמין כי למדינתו ולישראל ערכים משותפים רבים – שהתחדדו לאחר אותה הפלישה רוסית, ובעקבות זו שישראל חוותה ב-7 באוקטובר. "זכויות אדם, דמוקרטיה, שלטון חוק: אלו הערכים שאנחנו חולקים עם ישראל. אתם מעוז הערכים האלו במזרח התיכון, כפי שאוקראינה היא מעוזם במזרח אירופה, מול רוסיה. המשותף לשנינו הוא שבחרנו להגן עליהם תוך תשלום של מחירים כבדים".

maximize-image
חבר הפרלמנט האוקראיני אולכסיי גונצ׳רנקו | צילום: באדיבות המצולם

אל מול הערכים המשותפים, ניצבים מול ישראל ואוקראינה אויבים משותפים. "איראן, רוסיה, החות'ים, חמאס… הם נגד כולנו. כשישראל משמידה את היכולות הצבאיות של איראן, אנחנו לא צריכים להילחם בישראל – אלא לתמוך בה ככל האפשר. זו חלק מהמשימה המשותפת של כולנו". גונצ'רנקו מתרעם על ההשוואות ההפוכות שמגיעות מכיוונן של תנועות שמאל שונות, המקבילות בין אוקראינה – דווקא לעזה. "זה נכון שרע באוקראינה ורע בעזה, מבחינת המצב ההומניטרי. אבל השורשים לכך שונים לחלוטין. חמאס, עזה, תקפה את ישראל; אוקראינה מעולם לא תקפה איש".

במקביל להתפתחויות במזרח התיכון, נדמה היה בשבועות האחרונים שאולי משהו זז במשא ומתן בין קייב למוסקבה. קו החזית במזרח אוקראינה לא השתנה משמעותית בחודשים האחרונים, המחירים שמשלמות המדינות ממשיכים להיות כבדים, ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ ניסה לשרטט באופק מתווה לסיום המלחמה. אלא שהרמזים שפיזר התבררו כאופטימיים מדי, ובאוקראינה אומרים: אמרנו לכם.

"משטרים כמו זה שבאיראן וברוסיה מבינים רק שפה אחת: שפת הכוח. אם ארצות הברית תלחץ על רוסיה בחוזקה, באמצעות סנקציות, תהיה לנו הזדמנות לשלום. אם לא – המצב יימשך", מגיב גונצ'רנקו לשיחות שקיים טראמפ עם פוטין, ומסביר: המסר שלהם מיועד גם לישראל. "לא רוסיה – אבל גם לא איראן או חמאס, אף אחד מהם לא יעצור מרצונו. הם נבלות גיאופוליטיות, והם לא יעצרו בעצמם. צריך לעצור אותם בכוח".

עקבו אחרינו גם ב-Google News