אוסטרליה הודיעה היום (רביעי) כי תשקיע 1.7 מיליארד דולר אוסטרלי (1.1 מיליארד דולר אמריקאי) ברכישת צי של כלי שיט תת-ימיים בלתי מאוישים, הידועים גם כ"רחפנים תת-ימיים", שפותחו בשיתוף פעולה בין כוחות ההגנה האוסטרליים לחברת סטארט-אפ אמריקאית. הכלים ישמשו למודיעין, מעקב, סיור ואף תקיפה.
שר ההגנה האוסטרלי, ריצ'רד מרלס, אמר כי כלי השיט החדשים ישלימו את צי השטח והצוללות של חיל הים ויספקו "צי חזק וקטלני יותר".
Anduril has secured a A$1.7B (US$1.2B) contract to deliver a fleet of Ghost Shark XL-AUVs to the @Australian_Navy.
This is our first international Program of Record. Production is already underway. pic.twitter.com/VZDnU9TyxR
— Anduril Industries (@anduriltech) September 10, 2025
שר התעשייה הביטחונית, פאט קונרוי, הוסיף כי עשרות כלים ייבנו באוסטרליה וכי קיימת אפשרות לייצוא שלהם למדינות בעלות ברית. לדבריו, אותו דגם של כלי שיט תת־ימי בלתי מאויש מסוגל לפעול בטווחים עצומים הרחק מעבר ליבשת, כשהראשונים ייכנסו לשירות כבר בינואר 2026.
כלי שיט תת-ימיים בלתי מאוישים יכולים לפעול ללא צוות אנושי, בין אם בהפעלה מרחוק או באופן אוטונומי. מפקד חיל הים, מארק האמונד, הדגיש כי ניתן לשגר את הכלים מבסיסי חיל הים, ספינות ואף מטוסים צבאיים, ולפעול לטווחים ארוכים.
Dive-XL. Setting the new standard for maritime autonomy. pic.twitter.com/squ05XN7rF
— Anduril Industries (@anduriltech) December 9, 2024
אוסטרליה פועלת במקביל עם בריטניה וארצות הברית לפיתוח צוללות גרעיניות החל משנות ה־2030, במטרה להתמודד עם ההתרחבות המהירה של הצי הסיני באוקיינוס ההודי־פסיפי.
המהלך נועד לתת מענה לגבולות הימיים העצומים של המדינה, קו חוף רחב היקף ושטח ימי של עד 3 מיליון קמ"ר שדורש הגנה מול אוכלוסייה דלילה יחסית.
