ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), רפאל גרוסי, מקבל בשבועות האחרונים הגנה מסביב לשעון של יחידת העילית האוסטרית "קוברה", בעקבות איום ספציפי שהגיע מאיראן – כך על פי דיווח של ה"וול סטריט ג'ורנל".
על פי מקורות המעורבים בפרשה, שירותי הביטחון האוסטריים קיבלו מידע מודיעיני שהצביע על איום ממשי נגד גרוסי מצד גורמים הקשורים לאיראן. היחידה המיוחדת נפרסה סביבו עם קצינים חמושים וכלי רכב חסיני ירי, כפי שנעשה במקרים של איומים ברמת סיכון גבוהה במיוחד.

היחסים בין גרוסי לטהרן מתוחים זה שנים, והחריפו לאחר מלחמת 12 הימים ביוני בין ישראל לאיראן. גורמים איראניים האשימו אותו בהטיה לטובת ישראל ובסיוע להצגת פעילות הגרעין האיראנית כאיום ביטחוני. בכירים איראניים קראו להדיחו, לשפוט אותו ואף כינו אותו "מרגל ישראלי". העיתון האיראני "כיהאן" אף דרש את מעצרו והוצאתו להורג.
במהלך הקרבות ביוני, גרוסי הורה על פינוי דיסקרטי של פקחי הסוכנות מאיראן בשל חשש לחייהם – צעד שבוצע בהסכמת טהרן. לאחר מכן, בכירים איראניים איימו כי יפעלו נגדו אישית. בין הבולטים שבהם היה עלי לריג'אני, מקורב למנהיג העליון ח'מינאי, וכיום מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, שכתב: "כאשר המלחמה תסתיים, נתמודד עם גרוסי".

במרכז הביקורת האיראנית עומד דו"ח שהגיש גרוסי ב־31 במאי, שבו הדגיש כי טהרן לא מספקת תשובות על חומר גרעיני לא מוצהר שנמצא בשטחה. הדו"ח קבע כי בהיעדר שיתוף פעולה, לא ניתן להבטיח שתוכנית הגרעין של איראן נועדה למטרות שלום בלבד.
איראן טענה כי הדו"ח נכתב "בהנחיה ישראלית", והאשימה את פקחי סבא"א בריגול. גרוסי מצדו הבהיר שוב ושוב כי הסוכנות פועלת באופן עצמאי, טכני וניטרלי בלבד, וגינה את התקפות ישראל על מתקני הגרעין האיראניים במהלך הלחימה.

גרוסי, דיפלומט ארגנטינאי ותיק, עומד בראש סבא"א מאז 2019. הוא נבחר לתפקיד על בסיס קו תקיף מול הפרות איראן בהסכם הגרעין וזכה אז לגיבוי ממשל טראמפ. כיום הוא נחשב מועמד מוביל להחליף את אנטוניו גוטרש בתפקיד מזכ"ל האו"ם בשנה הבאה.
מקורב לגרוסי סיפר כי ראש הסוכנות עצמו קיבל הוראה להתייחס לאיום ברצינות רבה, וכי האבטחה הצמודה שינתה את שגרת חייו. דובר הסוכנות, פרדריק דאהל, אישר כי אוסטריה הציבה סביבו יחידת קוברה, אך סירב להתייחס לזהות הגורם המאיים.
