פורסם בחדשות 14: יושב ראש ארגון המורים, רן ארז, מאיים לשבש את פתיחת שנת הלימודים. הוא הודיע כבר על שימוש בימי הערכות עבור הסגל הבכיר, רועי התיכונים, בטענה כי משרד האוצר הפר את תנאי השכר ולא מימש אותם כפי שנקבע בהסכמים הקיבוציים שנחתמו בספטמבר 2024. לפני שבועיים הכריז ארז על סכסוך עבודה.
בתגובה, ראש השלטון המקומי חיים ביבס הודיע היום כי לא יאפשר מצב שבו שנת הלימודים תיפתח עם שיבושים. המרכז לשלטון מקומי עתר לבית הדין לענייני עבודה בטענה כי הטיעונים של רן ארז לשיבושים או שביתה אינם ענייניים ואינם מוצדקים. בעתירה נכתב כי ארז מחויב להסכמים קיבוציים עליהם חתם, ובחלק מהמקרים נדרש לשמור על שקט תעשייתי לפחות עד לסיומם.

במסגרת העתירה ציין ראש המרכז לשלטון מקומי כי על רן ארז מוטלת החובה לייצר יציבות ולא לשבש את שנת הלימודים, שהייתה מאתגרת ומחייבת חוסן לאומי וחוסן לתלמידים. לדבריו, נדרשת שנה של יציבות כדי להתמודד עם האתגרים שעברו התלמידים בשנתיים האחרונות.
במקביל נמשכת סוגיית האבטחה במוסדות החינוך. התקציב הנדרש לכך, 250 מיליון שקלים, טרם נמצא. משרד האוצר הודיע כי המשרד לביטחון לאומי מקפיא חלק מתקציביו המיועדים בין היתר לתשלום שכר לשוטרים, עד שיוסדר התקציב.

שר החינוך יואב קיש הודיע כי לא ייפתחו מוסדות חינוך שלא יאובטחו, והבהיר שאם התקציב לא יאושר – לא תיפתח שנת הלימודים לאחר חופשת סוכות. ראש הממשלה בנימין נתניהו מעורב בסוגיה, ניסה לגשר בין הצדדים, וההערכה היא שאם לא יימצא התקציב בימים הקרובים, יאושר קיצוץ רוחבי נוסף בין משרדי הממשלה לטובת אבטחת מוסדות החינוך.
מבסיס של ראש השלטון המקומי נמסר היום קריאה לכל הצדדים להתכנס ולמצוא פתרון שיאפשר את פתיחת השנה ללא שיבושים עבור ילדי ישראל.

כזכור, לפני כשבועיים הכריז יו"ר ארגון המורים, רן ארז, על סכסוך עבודה והתייחס למספר נקודות מרכזיות של מתיחות מול משרד האוצר ומשרד החינוך.
אחת הסוגיות הייתה ביטול ההסדר לעבודה מהבית. משרד האוצר הודיע כי מורים לא יורשו לבצע את חמש "שעות השהייה" שלהם – בהן הם לא מלמדים אלא עוסקים בעבודות כגון בדיקת מבחנים – מהבית, בניגוד להסכמות קודמות מתקופת כהונתה של שרת החינוך יפעת שאשא־ביטון.
ארז טען גם כי משרד האוצר "גורר רגליים" במשא ומתן על שכר ותנאים, בהם מניעת פרישה מוקדמת למורים שחוקים, מניעת השתלמויות ופגיעה בתנאים ובשכר.
בנוסף, ההכרזה על סכסוך העבודה לוותה באיום לשבש את פתיחת שנת הלימודים ב־1 בספטמבר, בעקבות דרישה לבטל את ההטבות שהיו נהוגות, בהן האפשרות לעבוד מהבית.
ביום שני קבע בית הדין הארצי לעבודה כי הכרזת סכסוך העבודה אינה בתוקף, מאחר שעל פי ההסכם הקיבוצי האחרון התחייב ארז שלא להכריז על סכסוך עבודה עד סוף אוגוסט 2025. לפיכך נקבע כי עליו לקיים את ההסכמים ולפתור מחלוקות בערוצים מוסכמים במקום בצעדים ארגוניים.
