קבוצת האקרים הודיעה היום (שישי) כי ניתקה את התקשורת ביותר מ-60 מכליות נפט וספינות מטען איראניות, וניתקה את הקשרים בין הספינות, הנמלים שלהן והעולם החיצון, באחת ממתקפות הסייבר הגדולות ביותר על המגזר הימי של המדינה, כך על פי דיווח של אתר "איראן אינטרנשיונל".
הקבוצה, המכונה Lab-Dookhtegan, סיפרה לאיראן אינטרנשיונל כי פרצה למערכות של חברת המכליות האיראנית הלאומית (NITC) ושל חברת הספנות של הרפובליקה האסלאמית של איראן (IRISL), ושיבשה את פעילותן של 39 מכליות ו-25 ספינות משא.

ההאקרים אמרו שהפריצה בוצעה על ידי חדירה לקבוצת פאנאבה, חברת אחזקות איראנית בתחום ה-IT והטלקום המספקת תקשורת לוויינית, אחסון נתונים ומערכות תשלום.
לדבריהם, הם קיבלו גישה "ברמת הבסיס" למערכות ההפעלה לינוקס שמפעילות את מסופי הלוויינים של הספינות, מה שאפשר להם לעצור את פלקון, תוכנת הבקרה בלב התקשורת הימית של איראן. עצירת פלקון פירושה ניתוק מוחלט בין הספינות לחוף, מסרה הקבוצה, והוסיפה כי הפריצה גרמה למערכת המעקב האוטומטית (AIS) ולקישורי הלוויין להיות בלתי פעילים.

שתי החברות המקושרות למדינה הן מרכזיות בכלכלה הנתונה בסנקציות על איראן:
NITC – חברת בת של חברת הנפט הלאומית האיראנית, ואחת מציי המכליות הגדולים ביותר במזרח התיכון עם יותר מ-46 כלי שיט וקיבולת שנתית כוללת של 11 מיליון טון. המכליות שלה מובילות נפט גולמי איראני ברחבי העולם, ולעתים קרובות מכבות מערכות מעקב כדי להתחמק מסנקציות.
IRISL – עם צי של כ-115 כלי שיט, היא מפעילת המטענים הגדולה ביותר באיראן ודורגה כקו הספנות ה-14 בגודלו בעולם. אוניותיה ספגו סנקציות מארה"ב, האיחוד האירופי והאו"ם בשל תפקידן בתמיכה בתוכניות הגרעין והטילים של איראן. שתי החברות קיבלו סנקציות ממשרד האוצר האמריקאי בשנת 2020 על סיוע לכוח קודס של משמרות המהפכה.

גרמניה, צרפת ובריטניה מאיימות בחידוש הסנקציות על איראן
זו לא הפעם הראשונה שספינות איראניות הן מטרה. במרץ 2025, Lab-Dookhtegan טענה כי היא שיבשה את התקשורת של 116 כלי שיט השייכים לאותן שתי חברות. באותה עת, טענה הקבוצה כי התקיפה תוכננה כך שתתאים לפעולות ארה"ב נגד החות'ים הנתמכים על ידי איראן בתימן.
סנקציות אמריקאיות ואירופיות כבר הגבילו את גישת איראן לטכנולוגיה ימית מתקדמת, ביטוח ונמלים בינלאומיים, מה שהותיר את הציים חשופים יותר לאיומים פיזיים.

מתקפת הסייבר מגיעה כאשר איראן עומדת בפני ביקורת גוברת על רשתות הספנות וייצוא הנפט שלה. ממשלות המערב מאשימות את טהרן בשימוש בצי הימי שלה כדי להסוות מכירות נפט לסין ולאחרות, תוך אספקת נשק לקבוצות פרוקסי, כולל חיזבאללה והחות'ים בתימן.
במאמץ האחרון לעצור את יצוא הנפט של טהרן , ארה"ב הטילה סנקציות על 13 חברות ושמונה כלי שיט בחשד לקשרים עם איראן, כך מסר משרד האוצר האמריקאי ביום חמישי.
