accessibility-icon
share-icon
חמינאי | צילום: רשתות ערביות

המתח בין איראן, ארה"ב וישראל מתגבר - האם העימות הבא מתקרב?

דרור בלאזאדה

דרור בלאזאדה

כד אב ה'תשפה (18.08.25)

14

18

like

0

dislike

המתיח בין איראן, ישראל וארה"ב גובר, כשבכירים מדברים על חידוש לחימה • האיומים מלווים בשיבושי GPS ואימוני טילים • אולם, מאחורי הקלעים האיומים הרועמים מלווים בפחד ממשי: איראן מתמודדת עם פיצוצים במתקנים, משבר מים, הפסקות חשמל וייאוש ציבורי


המתיחות בין איראן, ישראל וארצות הברית ממשיכה להסלים: ביומיים האחרונים פרסמו בכירים בטהרן סדרת איומים חדשים, כשדף המסרים השתנה לחלוטין. המלחמה אולי אינה מתנהלת באופן רשמי אך היא רחוקה מלהיות מאחורינו.

יועצו הצבאי של המנהיג העליון, יחיא רחים צפווי, הצהיר כי "כרגע אנחנו לא נמצאים במצב של הפסקת אש, אלא בעיצומו של שלב מלחמה. בכל רגע האש עלולה להתחדש, אין שום פרוטוקול או הסכם כתוב בינינו לבין הישראלים או האמריקאים. אני מעריך שיש סבירות לפריצת מלחמה נוספת".

מסעוד פשזכיאן ראש ממשלת איראן, מסעוד פשזכיאן |
maximize-image
images-count1+
נשיא איראן מסעוד פשזכיאן | צילום: רויטרס

גם עלי לאריג'אני, היועץ לביטחון לאומי של איראן, הודה כי אין מלחמה כוללת, אך הדגיש כי "יש להישאר דרוכים, במיוחד המערכים הצבאיים והביטחוניים שחייבים להיות מוכנים בכל עת מול אויב ערמומי".

במקביל, פרסמו האיראנים תיעודים של אימוני ירי בטילים בליסטיים – אולי בניסיון להסתיר את ההשפלה שחוו במלחמת "שני הימים" מול ישראל.

פחד מבית ושיבושי GPS

מאחורי הקלעים, האיומים הרועמים מלווים בפחד ממשי בתוך איראן. המשטר החל לשבש את מערכות ה-GPS במדינה, כדי למנוע תקשורת בין כלי תקיפה ואיסוף אוויריים שלטענת טהרן ישראל וארה"ב עדיין מפעילות במרחב. אלא שהשיבושים הללו פוגעים ישירות בשגרת החיים של האזרחים האיראנים.

גרעין והבטחות ריקות

בזירה הבינלאומית, טהרן ממשיכה לשדר מסרים כפולים. דובר משרד החוץ האיראני, אסמאעיל בקאא'י, הכריז: "כבר הצהרנו כי כדי להבטיח את אופיו השלוו של תוכנית הגרעין שלנו, אנחנו מוכנים לנקוט צעדים מסוימים – אך זאת בתנאי שהסנקציות יוסרו".

במערב מתייחסים להצהרות הללו כהבטחות ריקות מתוכן, במיוחד לאור הניסיונות החוזרים ונשנים של איראן למשוך זמן במו"מ.

המתקן הגרעיני בפורדו שהופצץ |
maximize-image
images-count1+
מתקן הגרעין בפורדו, ארכיון | צילום: טוויטר

פיצוצים מסתוריים והיסטוריה שחוזרת?

לצד איומי המשטר, איראן סופגת מהלומות פנימיות: אתמול דווח על פיצוץ גדול במתקן נפט מרכזי בטהרן. אירוע כזה לא התרחש מאז ימי המלחמה מול ישראל. אז, התמונות שהגיעו מהבירה האיראנית הראו בריחה המונית. השאלה כעת האם תרחיש דומה עלול לחזור על עצמו?

משברים מבית: מים, חשמל וייאוש

לכל אלה מתווסף המצב הכלכלי והחברתי הקשה במדינה. איראן מתמודדת עם משבר מים חמור, הפסקות חשמל יזומות ותחושת ייאוש הולכת וגוברת בציבור.

נשיא איראן, מסעוד פז'שכיאן, נשמע מיואש כשהודה: "הכאב הזה אינו יכול להתקבל על הדעת. למה איננו מצליחים לפתור זאת? האם באמת איננו מסוגלים?"

קולות הייאוש הללו אינם מתיישבים עם שפת האיומים שנשמעת מפי בכירי המשטר אך הם כנראה משקפים נאמנה יותר את מצבה האמיתי של הרפובליקה האסלאמית.

עקבו אחרינו גם ב-Google News