לאחר המלחמה עם ישראל והתקיפות האמריקניות, ההנהגה האיראנית ניצבת בפני צומת דרכים • בעוד גורמים קיצוניים מותחים ביקורת על מגעים דיפלומטים עם ארצות הברית, הממסד הפוליטי נוטה לחדש את המשא ומתן הגרעיני כדי למנוע הסלמה נוספת • ח'מינאי וההנהגה הדתית תומכים בחידוש השיחות שלדבריהם חיוניות להישרדותה של איראן
לאחר המלחמה עם ישראל, התקיפות האמריקניות והחיסולים הממוקדים, שליטי איראן ניצבים כעת בצומת דרכים. סוכנות הידיעות רויטרס פרסמה היום (חמישי) כי על פי שלושה מקורות איראנים הממסד הפוליטי רואה כעת במשא ומתן עם ארצות הברית על הסכם גרעיןאת הדרך היחידה למנוע הסלמה נוספת וסכנה קיומית.
בעוד טהרן האשימה את וושינגטון ב"בגידה בדיפלומטיה", כמה מחוקקים ומפקדים צבאיים קיצוניים האשימו את פקידי הממשל האיראני בכך שתמכו בדיפלומטיה עם וושינגטון, וטענו כי הדיאלוג הוכיח את עצמו כ"מלכודת אסטרטגית" שהסיחה את דעתם של הכוחות המזוינים לפני התקיפה הישראלית. עם זאת, מקורב פוליטי אחד, אמר כי ההנהגה נוטה כעת לכיוון השיחות, כיוון ש"הם ראו את מחיר העימות הצבאי".
2+
מטוסי חיל האוויר במבצע "עם כלביא" | צילום: דובר צה"ל
הנשיא מסעוד פזשכיאן אמר ביום ראשון כי חידוש השיחות עם ארצות הברית "לא אומר שאיראן מתכוונת להיכנע", ופנה לתומכים הקיצוניים המתנגדים לשיחות הגרעין לאחר המלחמה בזעם: "אתם לא רוצים לדבר? מה אתם רוצים לעשות? האם אתם רוצים לחזור למלחמה?".
דבריו ספגו ביקורת מצד גורמים קיצוניים, כולל מפקד במשמרות המהפכה, שהזהיר כי מדיניות חוץ דורשת דיסקרטיות וכי הצהרות רשלניות עלולות להיות בעלות השלכות חמורות.
2+
נשיא איראן מסעוד פזשכיאן | צילום: רויטרס
בסופו של דבר, למנהיג העליון, האייתוללה עלי ח'מינאי, יש את המילה האחרונה. מקורבים אמרו שהוא ומבנה הכוח הדתי הגיעו לקונצנזוס לחדש את המשא ומתן הגרעיני, וראו בו חיוני להישרדותה של הרפובליקה האסלאמית.
ועדיין, טהרן חוששת שתקיפות עתידיות וחיסולים ממוקדים עלולים לשתק את התיאום הפוליטי והצבאי, ולכן הקימה מועצת הגנה כדי להבטיח את המשכיות הפיקוד גם אם חמינאי בן ה-87 ייאלץ לעבור למקום מסתור מרוחק כדי להימנע מהתנקשות.
2+
פיצוץ מסתורי באיראן | צילום: רשתות ערביות
טהרן איימה לפרוש מאמנת אי-הפצת נשק גרעיני, אך מקורבים אומרים שמדובר בטקטיקת לחץ ולא בתוכנית ריאלית שכן יציאה מהאמנה עלולה להביא להתערבות אמריקאית וישראלית.