פורסם בחדשות 14: בדרך להרחבת הסכמי אברהם? בארה״ב לוחצים על מדינות מרכז אסיה: אזרבייג׳ן, ארמניה, קזחסטן, אוזבקיסטן, טורקמניסטן, טג׳יקיסטן וקירגיזסטן – להצטרף להסכמי אברהם בטווח הזמן המיידי. בניגוד למדינות שהצטרפו להסכמים עד כה, הן מקיימות גם היום קשרים עם ישראל, ולהצטרפותן להסכמים היבטים הצהרתיים וסמליים – לצד יתרונות כלכליים וביטחוניים.
בשבוע שעבר נחתם הסכם שלום היסטורי בין שתיים מהמדינות האלו, אזרבייג׳ן וארמניה. האמנה הביאה לקיצו סכסוך טריטוריאלי בן כמעט 40 שנה, שנסוב בעיקר סביב חבל נגורנו- קרבאך. לאחר המלחמה האחרונה – בה כבשה (יש שיאמרו, מחדש) את החבל – ועם היבחרו של טראמפ לנשיאות, שבו הצדדים לשולחן המשא ומתן.
להלן משוואה: האף הגדול של צרפת x סכסוך איזורי = אסון
תשכחו מהמדינה הפלסטינית. תשמעו איך מכנה שגריר אזרבייג׳ן בישראל את המהלכים המדיניים שצרפת יזמה בשנים האחרונות בנוגע לפתרון הסכסוך בין מדינתו לארמניה:
(המדינות חתמו על הסכם שלום היסטורי בשבוע שעבר, בתיווך ארה״ב)@C14_news pic.twitter.com/wEE8zU6iUV
— Nati Langermann (@NatiLang32) August 13, 2025

בריאיון מיוחד ל-14, מתייחס שגריר אזרבייג׳ן בישראל מוכתר ממדוב להתפתחות האיזורית. ״יזמנו את השיחות כצד המנצח״, הוא מספר, ״והגענו לנקודה שיש נוסח מוסכם על הצדדים. בהחלט הייתי אומר שמעורבותו של הנשיא טראמפ סייעה להגיע לנקודה הנוכחית. הרי במשך עשורים לא הייתה שום התקדמות״.
במסגרת ״נתיב טראמפ ושלום ולשגשוג אזורי״, שכלל פתיחה של נתיב סחר חדש בהסכם המוזכר – מקווה הנשיא להרחיב את הסכמי אברהם, בטווח הזמן המיידי. ״היחסים שלנו עם ישראל חמים והם מתקיימים כבר משנת 1992״, משתף ממדוב, ״ואנחנו לא פוסלים שום דבר. בהחלט בוחנים את העמקת שיתוף הפעולה עם ישראל, במספר תחומים״.
גורמים המעורים בפרטי הנושא סיפרו ל-14 כי בעוד שנראה שרשימת המדינות המוזכרת תסכים לחתום על ההסכם (מלבד ארמניה, אולי) – הן מעדיפות להמתין לפחות עד להגעה להפסקת אש בעזה.
