פורסם בחדשות 14: המפלגות הערביות בישראל פועלות להקמת גוש חוסם שימנע הקמת ממשלת ימין נוספת, באמצעות החייאת הרשימה המשותפת. לשם כך התכנסו אתמול בנצרת כל מרכיבי ההנהגה הפוליטית של הציבור הערבי-ישראלי – רע"מ בראשות מנסור עבאס, בל"ד בראשות סאמי אבו שחאדה, וחד"ש-תע"ל בהובלת אחמד טיבי ואיימן עודה.
יו"ר בל"ד, סאמי אבו שחאדה, אמר כי "כל אחד מהצדדים הציג את השקפתו לטובת בניית הרשימה מחדש", והוסכם להמשיך בישיבות בנושא. לדבריו, התקיים דיון על תפקיד המפלגות בהפלת הממשלה הנוכחית או במניעת חזרתה. אחמד טיבי, בריאיון לרדיו "א-נאס", ציין כי הכותרת המרכזית היא שכל ארבע המפלגות אמרו "כן" להקמת רשימה אחת, וכי האווירה בפגישה הייתה חיובית ופרודוקטיבית.

מי שכבר הצליח בעבר למנוע הקמת ממשלת ימין ושואף לעשות זאת שוב הוא מנסור עבאס, יו"ר רע"מ, מאדריכלי מהלך האיחוד. עבאס אמר כי "המטרה שלי בשלב הבא היא לחזור למרכז ההשפעה ולהיות חלק מהקואליציה הבאה". הוא הוסיף כי בצלאל סמוטריץ' "הבין את הסכנה ואת המשמעות שערבי יהיה בתוך מעגל קבלת ההחלטות ושרטוט המדיניות, אפילו ברמה האזרחית".
בעוד שיש מי שמפרש את הפרגמטיות של עבאס כמתינות – לא כך הדבר. באחרונה הסביר בריאיון מה, לדידו, הוא הגורם החשוב ביותר שהוביל לביסוס נוכחות ערביי ישראל בגבולות 48', מול מה שכינה ה"אויב" (ישראל): "(הערבי-ישראלי) שישב והיה בשקט והתנהל עם המציאות באופן ריאלי, ביסס את עצמו באדמתו, שמר על נוכחותו והכפיל אותה פי 10 מ-48' והתחיל לכבוש שטחים בתוך המרחב הכללי, החברתי, הכלכלי והפוליטי".

במילים פשוטות, עבאס לא תר אחר מאבק כוחני, אלא אחר כיבוש מזדחל של נוכחות ערבית על כל תחומי החיים בישראל. זאת לצד המאמץ הקבוע – להגשים את מטרת העל מבחינתו, והיא הקמת מדינה פלסטינית וסיום הכיבוש.
עבאס רואה גם בהחלטות ממשלה ותקציבים גדולים בתחום החינוך, עם דגש על הזהות הערבית, ובהכרה בכפרים לא מוכרים בנגב – חלק מ"הסוגיה הלאומית" (הפלסטינית, ע.ח).
למרות שהאמצעים שבהם הוא בוחר שונים מאלה של גורמים פלסטיניים אחרים, המטרה היא אותה מטרה – הקמת מדינה פלסטינית בשטח שבין הנהר לים.
המהלך להחייאת הרשימה המשותפת נועד לאחד מחדש את ההנהגה הפוליטית הערבית בישראל, כדי ליצור גוש חוסם שיפעל למנוע הקמת ממשלה ימנית גם בבחירות הבאות.
