מקורבים לישראל כ"ץ מסרו היום (שלישי) לחדשות 14 כי שר הביטחון לא מתכוון לדון במינויים הבכירים בצבא בשבועיים הקרובים: "השר ילמד את החומר ויגבש את עקרונות המדיניות בנושא. לאחר מכן, כפי שמקובל, התהליך יתחיל מחדש כאשר יוצגו בפני שר הביטחון כל המועמדים הפוטנציאליים לכל תפקיד – כפי שהיה עד עכשיו".

האמירות מסביבתו של כ"ץ מגיעות בעקבות סערת המינויים שהחלה אתמול בלילה: לאחר שפרסמנו לראשונה את רשימת המינויים לדרגות תא"ל אותה גיבש הרמטכ"ל, שר הביטחון הגיב מיד והבהיר: "דיון השיבוצים שקיים היום הרמטכ"ל נעשה בניגוד להנחיית שר הביטחון וללא תיאום והסכמה מוקדמת, וזאת בניגוד לנוהל המקובל, ולכן – אין בכוונת שר הביטחון לדון כלל במינויים ובשמות שפורסמו או לאשר אותם".

בכפוף לאישור שר הביטחון: סבב מינויי תתי אלופים בצה״ל
לאחר מכן, כ"ץ המשיך לשדר חוסר שביעות רצון מהתנהלותו של זמיר, הדגיש כי "הרמטכ"ל יידרש לתיאום מוקדם עם שר הביטחון כדי לדון במינויים אלה או אחרים בהמשך".
כשעה לאחר תגובתו של כ"ץ, התייחסו בדובר צה"ל לסיטואציה, ומסרו כי "הדיון נקבע מראש, בהתאם לכללים, מתוך הכרה בחשיבות קידום המפקדים הנמצאים בחזית המבצעית", והבהירו כי "הרמטכ"ל הינו הסמכות היחידה בפקודות למינוי מפקדים בדרגת אל"ם ומעלה בצה"ל". אולם, לאחר מכן סייגו והבהירו: "המינוי מגיע לאישור השר, שביכולתו לאשר או לא לאשר את המינוי".

בעקבות התגובה של דובר צה"ל, בלשכת שר הביטחון הגיבו הבוקר בזעם: "הדרג הצבאי כפוף לשר הביטחון ויפעל בהתאם להנחיותיו ולמדיניות שייקבע". בנוסף, כ"ץ מנה שני שיקולים מאוד חשובים המנחים אותו בבחירת הקצינים שיקודמו.

לאחר תגובת הרמטכ"ל, כ"ץ מדגיש: "הדרג הצבאי כפוף לשר"
הראשון – הצלחת העמידה במשימה של הקצינים שיקודמו, כשהוא מתייחס להתנהלות הקצינים במלחמת חרבות ברזל. השני – בדיקת קידומם של קצינים ששירתו בתפקידים פיקודיים בגזרת עזה באירועי ה-7 באוקטובר, וכן של קצינים ששמם נקשר לאירועים חריגים בעבר, כשבלשכה מדגישים: "הכרעת החמאס בעזה ושחרור החטופים היא המשימה החשובה והדחופה ביותר העומדת כעת בפני צה"ל".

ההתנגשות הנוכחית מגיעה לאחר תקופה מתוחה בין שני הצדדים. כזכור, החלטת הקבינט שהתקבלה לאחרונה עוררה התנגדות עזה בצמרת צה"ל ובראשם הרמטכ"ל, שטען כי "אין מענה הומניטרי למיליון איש שנעביר, הכל יהיה מורכב. מציע שתסירו את החזרת החטופים ממטרות הלחימה".

מלחמת המינויים בצה"ל: שר הביטחון והרמטכ"ל בהתנגשות חזיתית
שר הביטחון הגיב בחריפות להתנהלות הרמטכ"ל ובמהלך סיור מבצעי הצהיר: "הכרעת החמאס בעזה, תוך יצירת תנאים להשבת החטופים, הם היעדים המרכזיים של המלחמה בעזה ועלינו לנקוט בכל הפעולות הנדרשות כדי להשיג אותן. אחרי שהדרג המדיני יקבל את ההחלטות הנדרשות, הדרג הצבאי יבצע במקצועיות את המדיניות שתיקבע. תפקידי כשר הביטחון הממונה על צה"ל לוודא שכך יהיה – וכך אעשה".
