הנשיא טראמפ הודיע אתמול (שישי) כי פסגתו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין תתקיים ביום שישי הבא באלסקה, בפגישה ראשונה בין השניים מאז 2019. ההכרזה פורסמה ביום שישי בערב ב-Truth Social, על רקע תסכולו הגובר של טראמפ מסירובו של פוטין להסכים להפסקת אש או לנהל מו"מ ממשי להסכם שלום עם אוקראינה. מועד האולטימטום שהציב טראמפ להפסקת אש או להטלת סנקציות על פוטין פג ביום שישי, אך נראה כי הסנקציות הושהו בשלב זה.

מאחורי הקלעים, בפגישה שקיים פוטין ביום רביעי עם שליחו של טראמפ, סטיב ויטקוף, הוא העלה אפשרות להסכם שיקבע את הישגי רוסיה במלחמה – הכרה בשליטתה המיידית בדונייצק ולוהנסק, והקפאת המצב הקיים בזפוריז'יה וחרסון. גורמים אוקראינים דחו הצעות דומות בעבר, ודורשים בין היתר ערובות ביטחוניות שימנעו מרוסיה לחדש את הלחימה.
במקביל, בכירים מארה"ב, אוקראינה ומספר מדינות אירופאיות צפויים להיפגש ביום שבת בבריטניה במטרה לגבש עמדה משותפת לקראת הפסגה. מקורות המעורים בהכנות ציינו כי גם אם פוטין יגיע עם הצעות ממשיות, הפערים בין הצדדים עדיין עמוקים.
