שעות לפני פקיעת הדד-ליין שהציב טראמפ, הבית הלבן הודיע הלילה (בין חמישי לשישי) על הטלת מכסים חדשים בשווי 15% על הייבוא מישראל. השיעור החדש נמוך בשני אחוזים בלבד מזה שהכריז עליו ממשל טראמפ בחודש אפריל, כך דווח באתר היהודי JNS.
על פי הבית הלבן, המכסים צפויים להיכנס לתוקף בעוד שבוע. "פעולה מכרעת זו משקפת את מאמציו המתמשכים של הנשיא להגן על ארצות הברית מפני איומים זרים על הביטחון הלאומי והכלכלה של ארצות הברית על ידי הבטחת יחסי סחר הוגנים, מאוזנים והדדיים לטובת העובדים, החקלאים והיצרנים האמריקאים ולחיזוק בסיס התעשייה הביטחונית של ארה"ב", נאמר בהצהרת הבית הלבן.

גם ישראל ברשימה: טראמפ חושף את תוכנית המכסים | כל הפרטים
"הנשיא טראמפ משתמש במכסים ככלי הכרחי וחזק כדי להעמיד את אמריקה במקום הראשון לאחר שנים רבות של גירעונות סחר בלתי קיימא המאיימים על הכלכלה והביטחון הלאומי שלנו". עוד נאמר בהצהרת הממשל האמריקאי כי "הנשיא טראמפ מעודד עסקים לבנות ולייצר על אדמת אמריקה. כפי שמדינות אלו מודעות, הן לא יתמודדו עם מכסים אם יחליטו לבנות או לייצר מוצרים במדינתנו".

טראמפ חתם על צו נשיאותי המשנה את שיעורי המכס עליו הכריז לראשונה באפריל, וזאת שעות לפני פקיעת הדד-ליין שהציב אז לכניסת התעריפים החדשים לתוקף על סחורות מיובאות.
בערוץ הבריטי "הגרדיאן", נאמר כי הצו החדש קובע כי סחורות המיובאות מכל מדינה על פני כדור הארץ יהיו כפופות למכס של 10%, למעט סחורות מ-92 המדינות המפורטות בנספח, הכפופות לשיעורי מכס גבוהים יותר – ביניהן כאמור ישראל. המכס הגבוה ביותר הוא על סחורות הוא מסוריה, עליו יוטל מס של 41%.

כזכור, בתחילת אפריל הכריז הנשיא האמריקאי על תוכנית המכסים שלו "להחזיר את העוצמה הכלכלית האמריקנית" ולשים סוף ל"ניצול המסחרי" של ארה"ב לאורך עשורים. בין היתר הוטלו אז מכסים בשווי 17% על הייצור הישראלי לארה"ב.
לפי תוכניתו, הוטלו אז מכסים בשיעור של 10% על כל מדינה כקו בסיס, ובמקביל 17% על תוצרת מישראל – שיעור המכס הגבוה ביותר שצוין באופן פומבי על ידי הממשל. "במשך יותר מ-50 שנה מדינתנו נוצלה – אבל זה נגמר", הבהיר הנשיא האמריקאי, "מה שהם מטילים עלינו – אנחנו נטיל עליהם. הגיע התור שלנו לצמוח".
