גורם מדיני שמעורה בפרטי המשא ומתן מסר היום (חמישי) פרטים חדשים על הליך המו"מ בקטאר, המתווה שישראל הסכימה והפערים בעקבות התעקשות חמאס על סיום המלחמה וערבויות בינלאומיות.
לדבריו, "קצת אחרי 2:30 בלילה הייתה פגישה עם המתווכות אחרי שהן פגשו את חמאס. לצוות המו"מ הוצגו פרטי התשובה להצעה שלנו שנמסרה כבר לפני שבוע. למדנו את פרטי התשובה והעמקנו בהם, ונוהלו התייעצויות בתוך הצוות ועם הגורמים בארץ, כולל ראש הממשלה".

לשכת רה"מ: צוות המו"מ יחזור להמשך התייעצויות בישראל
הוא המשיך והצביע על נחישות מהצד הישראלי להגיע להסכם: "התקבלה החלטה שעלינו להמשיך את ההתייעצויות בישראל כדי לבחון כיצד ניתן לצמצם את הפערים במו"מ", אמר.
"הפערים הם בכלל התחומים, אף שהושגה התקדמות בכמה נושאים. בחלק מהתחומים יש קשיים גדולים. חמאס יצר עיכובים והשקענו שעות וימים כדי לנסות להתקדם ולהביא את חמאס בכלל להעביר תשובה כלשהי". הוא הדגיש: "התשובה כפי שנמסרה לנו לפנות בוקר אינה מאפשרת התקדמות בלי שתהיה תזוזה בעמדות של חמאס".

גורם בחמאס לרויטרס: למרות "העיכוב הישראלי" – תיתכן הפסקת אש
המגעים ממשיכים
"כרגע מתקיימת פגישה נוספת עם המתווכות. נמשיך את המגעים ממש עד רגע יציאת המשלחת מקטאר וגם לאחר שתנחת בארץ. אין פיצוץ של המגעים או קריסה שלהם, אלא בתוך מו"מ שנמשך 18 ימים לאחר חודשים של שיחות מקדימות התקדמנו, אך אנו צריכים לחזור להתייעצויות".
"מאז פרוץ המלחמה לא הייתה משלחת ששהתה בקטאר כל כך הרבה זמן – המשלחת פעלה כדי למצות כל סדק וכל אפשרות אל מול הקשיים שהציב חמאס. היא תחזור לקטאר ברגע שתימצא הדרך והפערים יצומצמו. אנו לא מוותרים על אף חטוף ועל המשימה הקדושה של השבת החטופים – החיים והחללים כאחד".

הגורם ציין כי נציגי ארגון הטרור חמאס ואנשי המשלחת הישראלית שהו באותו מתחם, כאשר המתווכות נעו הלוך ושוב ביניהם. השיחות מתקיימות מול מצרים וקטאר ובתיאום מלא עם ארה"ב, וכמובן עם רה"מ נתניהו, השר דרמר ומערכת הביטחון.
"הקשחת העמדות של חמאס נובעת מניסיון למקסם את ההישגים במו"מ. יצאנו מנקודת הנחה שחמאס מעוניין בהסכם. לא הייתה אופטימיות ולא פסימיות – היינו ריאליים. עצם קיום השיחות והנוכחות הקבועה של המצרים והקטארים היו דבר חיובי", הוסיף.

ישראל הגיע עם מרחב פעולה רחב להגיע לעסקה
"אנו עדיין חושבים שאפשר להמשיך ולפעול כדי לצמצם את הפערים. המתווכות מצרים וקטאר גילו גישה פרו-אקטיבית ופעלתנית והשקיעו מאמצים מאוד גדולים לאורך כל 18 הימים. הן הפגינו מחויבות גדולה להגיע לעסקה".
"חמאס לא הציע פשרה כלשהי בנושא פירוז הרצועה, זה אמור להיות נדון במהלך 60 ימי הפסקת האש, כמו גם השאלה של השגת המחצית השנייה של החטופים. המו"מ מתנהל תחת אש וכך זה גם יימשך. צה"ל ושב"כ עושים עבודה מרשימה שמהווה נדבך חשוב במו"מ".
גרירת רגליים וסחבת של חמאס
"הגענו לכאן עם מרחב פעולה רחב מאוד – לא זה מה שמנע השגת עסקה אלא העמדות של חמאס, גרירת הרגליים והסחבת שלו", אמר והתייחס לארבעת הנושאים הגדולים המהווים פער להגעה להסכם.

1. הסיוע ההומניטרי ואופן הכנסתו
2. ההיערכות מחדש של כוחות צה"ל והיקף הנסיגה, כולל עומק הפרימטר שמטרתו להגן על המדינה מהאיום שעדיין נשקף מעזה
3. המפתחות לשחרור המחבלים – חמאס השיב לכך לראשונה רק הבוקר ולאורך כל התקופה חברי המשלחת ניסו להביא אותו למצב שהוא יהיה מוכן להתחיל לדון בכך וזה מראה על גישה סרבנית
4. נושא הערבויות לסיום המלחמה – "בכלל לא הגענו לדון בו עדיין".
הגורם הוסיף: "ניסינו בכל דרך להשיג עסקה, אנו מנסים גם בשעות אלה ונמשיך גם לאחר שנחזור הביתה". צוות המשא ומתן בדוחא מורכב מאנשי מוסד, שב"כ, צה"ל ומשרד רה"מ.
"אנחנו עדיין מאמינים שניתן להשיג הסכם. הבעיה נעוצה בהתנהלות חמאס ובעמדות שהוא מציג במו"מ", אמר הגורם, "הצוות עובד עד שיעלה לכבש המטוס ומרגע שינחת יחדש את העבודה, כולל בשבת. המטרה היא שצוות המו"מ יחזור לקטאר כדי שנוכל לסגור הסכם".
