accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

שני לוויינים בשבוע: תוכנית החלל של איראן שמעוררת דאגה במערב

שירה קריפס

שירה קריפס

כז תמוז ה'תשפה (23.07.25)

3

0

like

0

dislike

איראן צפויה לשגר לוויין לחלל באמצעות טיל רוסי - השיגור השני שלה בתוך שבוע • השיגורים נתפסים במערב כאיתות צבאי, למרות שטהרן טוענת שמדובר בתוכנית אזרחית • מומחים מזהירים מהפוטנציאל הדו-שימושי של הטכנולוגיה, שיכולה לשמש גם לפיתוח טילים בליסטיים ארוכי טווח


איראן צפויה לשגר ביום חמישי לוויין לחלל באמצעות טיל רוסי, כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות "תסנים", המזוהה עם משמרות המהפכה. מדובר בשיגור שני תוך שבוע. השיגור מתוכנן להתבצע ממתחם במזרח הרחוק של רוסיה.

רק בתחילת השבוע, ביום שני, ביצעה איראן ניסוי נוסף, שיגור תת-מסלולי של משגר הלוויינים "קאסד", שפותח על ידי משמרות המהפכה. על פי הדיווח ב"תסנים", מטרת הניסוי הייתה קידום תוכניות החלל האיראניות, אולם במערב מפרשים את המהלך גם כאיתות צבאי, במיוחד נוכח העימות האחרון בין ישראל לאיראן.

אנליסטים מערביים מזהירים מפני הפוטנציאל הדו-שימושי של פרויקט החלל האיראני. "אותו טיל שמשגר לוויינים – יכול גם לשגר טילים", הסבירה אנליסטית. מנגד, טהרן ממשיכה לטעון כי מטרות התוכנית הן אזרחיות בלבד.

במערב יש הרואים בעיתוי השיגור ניסיון של איראן להפגין כוח, בעוד אחרים סבורים כי מדובר במהלך מחושב שנועד להפעיל לחץ על המערב, מבלי לחצות קווים שיביאו לתגובה צבאית ישירה.

החששות הגוברים באירופה באו לידי ביטוי גם מוקדם יותר השנה, בינואר 2024 גינו בריטניה, צרפת וגרמניה את שיגור הלוויין "סוראיה" על גבי טיל "קאאם 100", והזהירו מפני השימוש בטכנולוגיה שיכולה לשמש גם לפיתוח טילים בליסטיים ארוכי טווח.

עקבו אחרינו גם ב-Google News