איראן צפויה לשגר ביום חמישי לוויין לחלל באמצעות טיל רוסי, כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות "תסנים", המזוהה עם משמרות המהפכה. מדובר בשיגור שני תוך שבוע. השיגור מתוכנן להתבצע ממתחם במזרח הרחוק של רוסיה.
רק בתחילת השבוע, ביום שני, ביצעה איראן ניסוי נוסף, שיגור תת-מסלולי של משגר הלוויינים "קאסד", שפותח על ידי משמרות המהפכה. על פי הדיווח ב"תסנים", מטרת הניסוי הייתה קידום תוכניות החלל האיראניות, אולם במערב מפרשים את המהלך גם כאיתות צבאי, במיוחד נוכח העימות האחרון בין ישראל לאיראן.
🇷🇺|🇮🇷 An Iranian satellite will be launched into space on July 25 on a Russian Soyuz rocket from the Vostochny cosmodrome in Russia’s Far East. (Tasnim news) pic.twitter.com/JphRvGwb8L
— MenchOsint (@MenchOsint) July 23, 2025
אנליסטים מערביים מזהירים מפני הפוטנציאל הדו-שימושי של פרויקט החלל האיראני. "אותו טיל שמשגר לוויינים – יכול גם לשגר טילים", הסבירה אנליסטית. מנגד, טהרן ממשיכה לטעון כי מטרות התוכנית הן אזרחיות בלבד.
במערב יש הרואים בעיתוי השיגור ניסיון של איראן להפגין כוח, בעוד אחרים סבורים כי מדובר במהלך מחושב שנועד להפעיל לחץ על המערב, מבלי לחצות קווים שיביאו לתגובה צבאית ישירה.
📹 اختصاصی تسنیم | پرتاب ماهواره ایرانی جمعه با پرتابگر سایوز روسیه
لوگوی سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی ایران بر روی بدنه پرتابگر سایوز روسی نصب شده است
جزئیاتی درباره سایر ماهوارههای کوچکتر، از جمله کشور سازنده و مأموریت آنها، در اطلاعیه رسمی روسیه منتشر نشده است pic.twitter.com/xOJRVZbJQg
— خبرگزاری تسنیم 🇮🇷 (@Tasnimnews_Fa) July 23, 2025
החששות הגוברים באירופה באו לידי ביטוי גם מוקדם יותר השנה, בינואר 2024 גינו בריטניה, צרפת וגרמניה את שיגור הלוויין "סוראיה" על גבי טיל "קאאם 100", והזהירו מפני השימוש בטכנולוגיה שיכולה לשמש גם לפיתוח טילים בליסטיים ארוכי טווח.
