ברל'ה קרומבי, פעיל ימין ויו"ר תנועת תקומה, התראיין הבוקר (שלישי) בתוכנית "על הבוקר" בהנחיית המגישה רונה לוי, והתייחס לדו"ח של הקונגרס האמריקאי שהתפרסם בסוף השבוע והציג הוכחות לפיהן ממשל ביידן מימן את המחאות נגד הממשלה בשנת 2023.
לדבריו, מדובר בסכומי עתק שגם מחאות מאוד גדולות ומשומנות לא צריכות כאלו סכומים. הוא הדגיש כי אסור בשום פנים לתת לממשל חוץ להתערב בענייני הפנים של ישראל, לא מהצד הימני ולא מהשמאלי של המפה הפוליטית.
"האם מדינה יכולה לממן רדיפה של נבחרי ציבור במדינה אחרת?", שאל בצורה רטורית, "מדינה שהיא מקיימת יחסים ידידותיים עם מדינה שכנה – יכולה לממן רדיפה אישית?"

ברל'ה קרומבי: "הייתה קדנציה קשה, אבל אנחנו רוצים הישגים"
קרומבי הסביר כי הוזמן אתמול לוועדת החוקה, בראשות היו"ר שמחה רוטמן כדי לדבר על הדו"ח ועל התחושות מהצד הימני של המפה הפוליטית בנושא זה. הוא התייחס לשלוש נקודות מדאיגות שהדו"ח מעלה:
1. למה היו נדרשים סכומי העתק למימון המחאות? האם החוק בישראל בודק את העמותות שמקבות את הכסף?
2. האם מדינת ישראל יכולה לאפשר למדינה זרה, גם אם היא ידידה טובה, להתערב בענייני פנים?
3. מה זה אומר על כל עמותות השמאל שפועלות בישראל לאורך השנים?

950 מיליון דולר לעמותות שמאל: פרטים חדשים על המימון מארה"ב
העמותות שמימנו את המחאות
1. למה שימשו סכומי העתק?
דו"ח הקונגרס מדבר על כמיליארד דולר. "אני לא מכיר אף מחאה גרנדיוזית ככל שתהיה, והמחאה הזאת באמת הייתה משומנת מאוד, עם משרדי פרסומים אסטרטגיים, עם יועצים, עם רכש מדיה אדיר, ובאמת אני אנפח פה את המספרים – שיכולה להוציא בשמונה חודשים מיליארד דולר".
הוא הדגיש: "זה בערך תקציב של ארבע המועצות הכי יקרות במדינת ישראל", אמר, "ואני הופעתי אתמול בוועדת החוקה כדי לדבר קודם כל על השאלה המרכזית: האם רשויות החוק במדינת ישראל בודקות את אותם עמותות? אנחנו מדברים על 1000 עמותות".

"צריך להבין היה פה מהלך מתוכנן. זה לא איזה אירוע אותנטי שהייתה איזה עמותה שפעלה במשך שנים ופנתה לממשל בארצות הברית". קרומבי הבהיר: "העמותות האלה נפתחו כדי להיות צינור – להעביר את אותם כספים. זאת אומרת פתחו פה
1000 עמותות, כצינורות להעביר את אותם כספים".
"אותן עמותות מקבלות הטבות מס ממדינת ישראל. מקבלות הטבות בתחום הרגולציה, והן אמורות לדבוק במטרות שלהן. כל בן אדם שפותח עמותה יודע יש מטרה לעמותה".

– האם רשויות החוק בדקו את אמיתות העמותות?
קרומבי העלה את השאלה המדאיגה השנייה: "אם בסוף אותה מטרה משמשת רק לצרכים פוליטיים?". לדבריו, "יש פה רדיפה אישית. חלק גדול מאוד מאותן עמותות, ואנחנו זוכרים את זה במחאה – זה היה חלק מרכזי, האסטרטגיה של חלק מרכזי במחאה היה לרדוף באופן אישי נבחרי ציבור".
2. האם אפשר לתת למדינה זרה להתערב בענייני פנים של ישראל?
קרומבי הדגיש כי אסור בשום אופן לתת למדינה זרה, גם אם מדינה ידידה כמו ארה"ב – להתערב בענייני פנים של מדינת ישראל, לא מהצד הימני ולא מהצד השמאלי של הקשת הפוליטית. "כמו שאני עכשיו אממן קמפיין נגד ביבי, נגד הנשיא טראמפ בפריימריז הרפובליקני".

3. מה זה אומר על כל עמותות השמאל שפועלות בישראל לאורך השנים?
קרומבי הדגיש כי שאלה זו היא אולי החשובה ביותר. "אי אפשר לנתק את האירוע הזה של המיליארד דולר – מהאירוע הכללי של כל עמותות השמאל", אמר, אנחנו מדברים על 30 / 40 שנה אחורה, בטח ובטח מאז ממשל קלינטון שארצות הברית מזרימה לכאן מיליארדי דולרים – כדי להתערב באופן בוטה במשחק הדמוקרטי במדינת ישראל, ולשבש את התהליך הדמוקרטי במדינת ישראל".
הוא הדגיש את הפער בין כמות עמותות הימין שיש בישראל לעומת כמות עמותות השאל שיש. "יש אולי 30 עמותות ימין של מה שנקרא "ארגוני חברה אזרחית", כמה ארגוני חברה אזרחית יש בשמאל? 1000 – מול 30 זה שיבוש קיצוני של המשחק הדמוקרטי".

פעיל הימין הוסיף וציין את ההבדל בין השקעת הכספים של הממשל האמריקאי במדינות אחרות, לעומת ההשקעה בישראל. שם המימון הולך למטרות חשובות, כמו הקמת בי"ח או מוסד חינוכי, ואילו בישראל הדבר הולך להתערבות בוטה בפוליטיקה במדינה.
"הממשל האמריקאי רואה את עצמו כ'אח הגדול' של העולם המודרני, ולכן הוא משקיע בדברים האלה. למה הלכו הכספים האלה במדינת ישראל? להתערבות גסה". הוא קרא לא לאפשר לממשל הזר להתערב בענייני פנים של המדינה: "הערה אחרונה בהקשר הזה, אם אפשר – אני לא מציע, לא לימין ולא לשמאל, לא לרפובליקנים ולא לדמוקרטים – להתערב בענייני הפנימיים של מדינת ישראל".
