נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ החליט להוציא את ארה"ב מארגון אונסק"ו – סוכנות החינוך, המדע והתרבות של האו"ם – כך דיווח היום(שלישי) העיתון ניו יורק פוסט. ההחלטה מגיעה לאחר סקירה פנימית של הממשל, שבחנה את פעילות הארגון ומצאה בו "נטיות אנטי-אמריקאיות ואנטי-ישראליות", לצד קידום יוזמות חברתיות הנתפסות כ"שנויות במחלוקת".
בהצהרה רשמית מטעם הבית הלבן נמסר כי "הנשיא טראמפ החליט לפרוש מהארגון התומך ביוזמות תרבותיות וחברתיות מפלגות, שאינן עולות בקנה אחד עם מדיניות השפיות הברורה שבה בחרו האמריקנים בנובמבר האחרון". סגנית דוברת הבית הלבן, אנה קלי, הדגישה: "הנשיא שם את אמריקה במקום הראשון, ודואג שכל ארגון בינלאומי בו נשתתף ישרת את האינטרסים של האומה שלנו".

הביקורת העיקרית של הממשל מופנית כלפי תוכניות אונסק"ו בנושאי שוויון, גזע ומגדר – בהן "ערכת כלים נגד גזענות" ויוזמת "Transforming MEN’talities" – כמו גם נגד מה שהוגדר כהטיה פרו-פלשתינית מובהקת. בין היתר נטען כי אונסק"ו פועל לעיתים תוך התעלמות מהקשרים היהודיים של אתרים בירושלים, ומסווג אותם כאתרי מורשת פלסטיניים, תוך שימוש קבוע במונח "שטחים כבושים".

בנוסף, בבית הלבן הזהירו מפני השפעה גוברת של סין על הארגון, אשר מממנת אותו כמעט כמו ארה"ב ומחזיקה בתפקידים בכירים בהנהגה. לפי הדיווח, בייג'ינג מקדמת באונסק"ו סטנדרטים עולמיים המשרתים את האינטרסים של המפלגה הקומוניסטית.
טראמפ כבר הורה על פרישה מהארגון בשנת 2017, מסיבות דומות, אך הנשיא הקודם ג'ו ביידן החזיר את ארה"ב כחברה באונסק"ו בשנת 2023, תוך התחייבות לשלם את חוב דמי החבר שהצטבר מאז הצטרפות פלסטין לארגון. כעת, טראמפ מבצע מהלך נוסף של ניתוק מהסוכנות, לראשונה מאז כהונתו השנייה.
