תופעת המינים המתפרצים מתגברת ברחבי העולם – וגם אצלנו, חיות בר כמו חזירי בר ותנים פולשות לרחובות הערים וגורמות לנזקים. דו"ח מבקר המדינה בדק ומצא שהטיפול בתופעת המינים המתפרצים בישראל כלל אינו מוסדר.
בחיפה, חזירי בר מרגישים בשנים האחרונות כמו בבית. לדברי המבקר, בשנים 2019 עד 2024 התקבלו במוקד העירוני בחיפה יותר מ-24,000 פניות מתושבים שדיווחו כי חזירי בר הפחידו והטרידו אותם או גרמו נזק לרכוש.

גם ביישובים אחרים בארץ סובלים מחזירי בר – בירושלים התקבלו לא פחות מ-1,477 פניות בנושא. לתופעה הזו יש מחיר כלכלי – עיריית חיפה שילמה בין השנים 2017-2024 כ-1.3 מיליון שקלים על נזקי גוף ורכוש שגרמו חזירי הבר.
חזירי הבר והתנים גורמים נזק לגינות, הופכים פחי אשפה, פוגעים בתחושת הביטחון של התושבים ועלולים להעביר מחלות לבני אדם. מבקר המדינה בדק וגילה שהתושבים נופלים בין הכיסאות – אין אף גורם מדינתי שלוקח אחריות מלאה על הטיפול בחיות הבר.

רשות הטבע והגנים ככלל אינה פועלת בשטחים עירוניים אלא בשטחים פתוחים. המשרד להגנת הסביבה כלל לא חושב שהנושא נוגע אליו, אף שהוא אחראי על אכיפת החוק להגנת חיות הבר.
במצב הזה הרשויות המקומיות נאלצות להסתדר בכוחות עצמן, להקים גדרות שירחיקו חזירי בר ולדלל אותם באמצעות לכידה או צייד – כ-67,000 חזירי בר וקרוב ל-42,000 תנים ניצודו ברישיון או בהיתר בשנים 2020-2024.

אולם צייד לא סלקטיבי ובהיקפים גדולים עלול דווקא להגביר את ילודת חזירי הבר, וגם הגדרות שמקימות הרשויות המקומיות לא תמיד מצליחות להרחיק אותם. מבקר המדינה ממליץ להסדיר בחוק את הטיפול במינים המתפרצים, להגדיר את תחומי האחריות והסמכויות של הגורמים האחראים לטיפול בנושא ולבחון לאורך זמן אם הפעולות שננקטות אכן מביאות להרחקת חזירי הבר והתנים או לדילולם.
