accessibility-icon
share-icon
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

טראמפ מאיים: מכסים של 30% על יבוא ממקסיקו ומהאיחוד האירופאי

אפרת ברינר

אפרת ברינר

טז תמוז ה'תשפה (12.07.25)

2

1

like

0

dislike

נשיא ארה"ב איים בהטלת מכסים של 30% על יבוא סחורות ממקסיקו ומהאיחוד האירופאי • טראמפ הודיע על המכסים האחרונים במכתבים נפרדים לנשיאת הנציבות האירופאית אורסולה פון דר ליין ולנשיאת מקסיקו קלאודיה שיינבאום • האיחוד האירופאי ומקסיקו טענו כי המכסים כ"לא הוגנים" והתחייבו להמשיך לנהל מו"מ עם ארה"ב


נשיא ארה"ב דונלד טראמפ איים היום (שבת) להטיל מכסים של 30% על יבוא סחורות ממקסיקו ומהאיחוד האירופאי החל מה-1 באוגוסט, זאת לאחר שבועות של משא ומתן עם שותפות הסחר העיקריות של ארה"ב שלא הצליחו להגיע להסכם סחר מקיף.

בהסלמה של מלחמת הסחר שהכעיסה את בעלות בריתה של ארה"ב והטרידה משקיעים, טראמפ הודיע על המכסים האחרונים במכתבים נפרדים לנשיאת הנציבות האירופאית אורסולה פון דר ליין ולנשיאת מקסיקו קלאודיה שיינבאום שפורסמו ברשת החברתית שלו "Truth social".

האיחוד האירופאי ומקסיקו הגיבו בכך שכינו את המכסים כ"לא הוגנים ומשבשים", תוך התחייבות להמשיך לנהל משא ומתן עם ארה"ב על הסכם סחר רחב יותר לפני המועד האחרון. האיחוד האירופאי ומקסיקו הן בין שותפות הסחר הגדולות ביותר של ארה"ב.

טראמפ שלח מכתבים דומים ל-23 שותפות סחר אחרות השבוע, כולל קנדה, יפן וברזיל, וקבע שיעורי מכסים גורפים הנעים בין 20% ל-50%, וכן מכסים של 50% על נחושת. טראמפ אמר כי שיעור המכסים של 30% הוא "נפרד מכל המכסים הסקטוריאליים", דבר שמשמעותו הוא שהיטלים בסך של 50% על יבוא פלדה ואלומיניום ומכס של 25% על יבוא רכב, יישארו במקומם.

maximize-image
images-count3+
האיחוד האירופאי | צילום: שטארסטוק

שטף המכתבים מראה שטראמפ חזר לעמדת הסחר האגרסיבית בה נקט בתחילת אפריל, כאשר הודיע על שורה של מכסים הדדיים נגד שותפות סחר שגרמו לשווקים לצנוח לפני שהבית הלבן עיכב את היישום.

אך כאשר שוק המניות הגיע לאחרונה לשיאים חדשים וכלכלת ארה"ב נותרה איתנה, טראמפ לא מראה סימנים להאטת מלחמת הסחר שלו. נשיא ארה"ב הבטיח לנצל את העיכוב בהטלת המכסים במשך 90 יום מאפריל האחרון, כדי לחתום על עשרות הסכמי סחר חדשים, אך הבטיח רק הסכמי מסגרת עם בריטניה, סין ווייטנאם.

maximize-image
images-count3+
אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית | צילום: שאטרסטוק

האיחוד האירופאי קיווה להגיע להסכם סחר מקיף עם ארה"ב עבור גוש 27 המדינות. מכתבו של טראמפ לאיחוד האירופי כלל דרישה מאירופה לבטל את המכסים שלה, תנאי לכאורה לכל עסקה עתידית."האיחוד האירופאי יאפשר גישה מלאה ופתוחה לשוק של ארצות הברית, מבלי שיוטלו עלינו מכסים, בניסיון להפחית את גירעון הסחר הגדול", כתב.

פון דר ליין אמרה כי מכסים של 30% "ישבשו שרשראות אספקה טרנס-אטלנטיות חיוניות, לרעת עסקים, צרכנים וחולים משני צידי האוקיינוס האטלנטי". היא גם אמרה כי בעוד שהאיחוד האירופאי ימשיך לפעול לקראת הסכם סחר, הוא "ינקט בכל הצעדים הדרושים כדי להגן על האינטרסים של האיחוד האירופי, כולל אימוץ אמצעי נגד פרופורציונליים במידת הצורך".

maximize-image
images-count3+
הצהרת המכסים של טראמפ במהלך חודש אפריל | צילום: רויטרס

האיחוד האירופאי קיווה בתחילה להגיע להסכם סחר מקיף, אך לאחרונה צמצם את שאיפותיו ועבר לכיוון הבטחת הסכם מסגרת רחב יותר, בדומה לזו שבריטניה תיווכה, אשר משאירה פרטים מרכזיים למשא ומתן. האיחוד האירופאי נמצא תחת לחצים סותרים, כאשר גרמניה, עצמה, קראה להסכם מהיר כדי להגן על התעשייה שלה, בעוד שחברות אחרות באיחוד האירופאי, כמו צרפת, אמרו כי על נציגי האיחוד האירופי לא להיכנע לעסקה חד צדדית בתנאים אמריקאיים.

משרד הכלכלה של מקסיקו הודיע כי נמסר לו שארצות הברית תשלח מכתב במהלך פגישה ביום שישי עם גורמים אמריקאים. "הזכרנו בשולחן העגול שמדובר ביחס לא הוגן ושלא הסכמנו", נכתב בהצהרת המשרד.

maximize-image
images-count3+
מפרץ מקסיקו ומפרץ אמריקה | צילום: שאטרסטוק

יחד עם זאת, שיעור המכס על מקסיקו נמוך במספר אחוזים מזה של קנדה, כאשר שני המכתבים מסבירים את שיעור המכס הגבוה בזרימת פנטניל לארה"ב, זאת למרות שנתוני הממשלה מראים שכמות הסם שנתפסה בגבול מקסיקו גבוהה משמעותית מגבול קנדה.

"מקסיקו עזרה לי לאבטח את הגבול, אבל מה שמקסיקו עשתה לא מספיק. מקסיקו עדיין לא עצרה את הקרטלים שמנסים להפוך את כל צפון אמריקה למגרש משחקים לסחר בסמים", כתב טראמפ. מקסיקו שולחת יותר מ-80% מסך הסחורות המיוצאות שלה לארה"ב, וסחר חופשי עם שכנתה הצפונית אפשר למקסיקו לעקוף את סין כשותפת הסחר המובילה של ארה"ב בשנת 2023.

עקבו אחרינו גם ב-Google News