accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

שר הביטחון: "נמצאים בנקודה קריטית - אסור להיות שאננים"

דביר כהן

דביר כהן

יג תמוז ה'תשפה (09.07.25)

4

3

like

0

dislike

שר הביטחון ישראל כ"ץ נאם בטקס סיום מחזור נ"ב של המכללה לביטחון לאומי והתייחס לכל המורכבויות במצב הביטחוני מול הזירות השונות: "נמצאים בנקודת זמן קריטית לביטחון ישראל ולעיצוב עתידנו במזרח התיכון - אסור להיות שאננים ויש להיערך כראוי לקראת העתיד"


שר הביטחון ישראל כ"ץ נאם הערב (רביעי) בטקס סיום מחזור נ"ב של המכללה לביטחון לאומי והתייחס לכל המורכבויות במצב הביטחוני מול הזירות השונות: "אנחנו נמצאים בנקודת זמן קריטית לביטחון ישראל ולעיצוב עתידנו במזרח התיכון".

"אסור להיות שאננים ויש להיערך כראוי לקראת העתיד", הדגיש שר הביטחון, "עוד נכונו לנו החלטות קשות ומורכבות. הביטחון הלאומי של ישראל נשען במידה רבה על יכולתם של מנהיגים לקבל החלטות מורכבות. ככל שאתגרי הביטחון הלאומי מורכבים יותר – כך היכולת לקבל החלטה הופכת מסובכת ומאתגרת יותר".

maximize-image
images-count6+
צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

כ"ץ המשיך: "אני בטוח שכמו בכל שנה במכללה לביטחון לאומי הנושא הזה של קבלת החלטות מורכבות, הנוגעות לחיזוק חוסנה של המדינה ועתידה, בוודאי נוכח מאוד במהלך כל שנת הלימודים. אבל השנה נדמה לי שקיבלתם כולכם, כמו כל אזרחי מדינת ישראל ורבים בעולם כולו, הוכחה מוחשית לעוצמה של קבלת החלטות מורכבות, ובעיקר ליכולת ההשפעה האסטרטגית שלהן".

"ההחלטה על היציאה למבצע 'עם כלביא' הייתה ללא ספק אחת ההחלטות המורכבות, המשמעותיות והאמיצות ביותר שקיבלה ממשלה בישראל מאז הקמתה של המדינה", הבהיר השר, "החלטה עם הרבה מאוד סיכונים, השלכות, ועם הרבה מאוד גורמים משפיעים מבית ומחוץ, ובסופו של דבר – החלטה שהייתה נדרשת, בעיתוי נדרש, כדי להסיר איום ממשי ומיידי מעל ראשם של אזרחי ישראל".

maximize-image
images-count6+
חיל האוויר במבצע עם כלביא | קרדיט: דובר צה"ל

לדברי כ"ץ, "ככל שהיינו נוכחים בהתגברות האיום והפעילות האיראנית להשגת נשק גרעיני, כך גם היה לנו ברור שרגע ההחלטה מתקרב. גורמים רבים היו שותפים בהגדרת היעדים ובבניית היכולות, וברגע האמת הקבינט בראשות ראש הממשלה קיבל את ההחלטה ההיסטורית הנדרשת לתקוף באיראן".

"ההחלטה על היציאה למבצע לא הייתה מתקבלת אם לא הייתה עומדת לרשותנו ההבנה הברורה מהן היכולות המבצעיות של צה"ל", הסביר שר הביטחון, "בדגש על יכולות התקיפה באוויר ועל ההגנה האווירית, ומהי איכותו של המידע המודיעיני האדיר שהיה ברשותנו – פרי עבודה של שנים ארוכות, ובייחוד בחודשים האחרונים".

שר הביטחון כ"ץ הרחיב על ההישגים בזירות הלחימה השונות:

"ידענו כי קל יותר לקבל החלטות קשות כאשר בטוחים שיש לנו על מי לסמוך. ואכן, כאשר ניתנה האות ליציאה למבצע, ראה העולם כולו: אין צבא בעולם שהיה יכול לעשות את מה שעשה צה"ל ב-12 ימיו של מבצע 'עם כלביא'. אני שולח מכאן ברכות לרמטכ"ל אייל זמיר ולצה"ל על המוכנות והביצוע המדהים.

יש לנו את הצבא הטוב ביותר בעולם, את המפקדים הטובים ביותר בעולם, את החיילים הטובים ביותר בעולם – עם הרוח הגדולה ביותר בעולם – ובזכותכם אנחנו שואבים את הכוח.

maximize-image
images-count6+
מטוסי חיל האוויר הישראלי בדרך לתקיפה לאיראן במהלך מבצע "עם כלביא" | צילום: דובר צה"ל

חשוב להבין, ההישגים באיראן הם דרמטיים: פתחנו את שמי טהרן לפעילות חיל האוויר – תוך חיסול מערכות ההגנה האווירית. ‏סיכלנו את תשתית הגרעין האיראנית בסיוע בת בריתנו ארצות הברית.

השמדנו את מערכות ייצור הטילים ופגענו קשות במשגרים. חיסלנו את הצמרת הביטחונית ואת המדענים המובילים בקידום תוכנית הגרעין. ‏הרסנו את התוכנית להשמדת ישראל אותה בנו הצורר חמינאי ושלוחיו במשך עשרות שנים.

‏בתוכנית טורנדו פגענו קשות בסמלי השלטון ובגופי הדיכוי של המשטר בלב טהרן – תוך פינוי מיליונים מתושבי העיר, ויצירת לחץ כבד על משטר האייתולות.

maximize-image
images-count6+
פעילות כוחותינו בלבנון | צילום: דובר צה"ל

בלבנון, מדיניות האכיפה המקסימלית נמשכת ומוכיחה את עצמה. מנהיגי חיזבאללה לא הצטרפו למערכה מול איראן, למרות שנוצרו לשם הגנת איראן, כי הם ידעו שהפעם מדינת ישראל הייתה מגיבה בתקיפות רבה.

ביהודה ושומרון מבצע "חומת ברזל", שעודנו נמשך, מביא להישגים חסרי תקדים עם ירידה של למעלה מ-70% בהתרעות לטרור. צה"ל נמצא בתוך מחנות הפליטים בצפון השומרון עם מסר ברור למחבלים בשאר המחנות: המבצע יכול להתרחב בכל רגע, לכל מחנה, אם תרימו את הראש ותנסו לפגוע באזרחי ישראל.

בסוריה, צה"ל נמצא בחרמון ובאזור הביטחון כדי להגן על תושבי רמת הגולן והגליל מפני כל אויב, ושהיית צה"ל בשטח מהווה גם נכס מדיני לקראת הסדרים אפשריים בעתיד.

maximize-image
images-count6+
פעילות כוחות אוגדה 210 בדרום סוריה | צילום: דובר צה"ל

כעת, לאחר מבצע 'עם כלביא' – כדי להבטיח את ההישגים הרבים שהוא הביא, האתגר שלנו ברור: לוודא שאיראן לא תוכל לשוב ולאיים על אזרחינו. עלינו לגבש תוכנית אכיפה כדי למנוע מאיראן לחדש את היכולות שהיו לה טרם המבצע.

אנחנו זוכרים את מלחמת ששת הימים עם הניצחון הגדול ולאחריה מלחמת ההתשה ומלחמת יום הכיפורים. לכן, לצד התחושה המוצדקת של ההערכה והשמחה על ההישג, צריכה להיות גם מידה של צניעות כמדינה והרבה דריכות והיערכות על מנת שלא נהיה שאננים.

האיראנים ינסו בכל דרך להפיק את הלקחים ולהשתקם. האויב לומד ונערך – והאתגר שלנו הוא לעלות מדרגה ביכולות שלנו כדי שלא נהיה מופתעים.

רבותיי, לפני שבוע בדיוק ביקרתי את מפקדי וחיילי צה"ל בעזה. אמרתי להם אז את מה שנכון גם היום: היעד שניצב לנגד עינינו לאורך כל התמרון ברצועת עזה הוא ברור – להחזיר את כל החטופים ולוודא שהחמאס לא יהיה כאן. גם היום היעד הזה לא השתנה ואנחנו לא נרפה עד שנממש אותו.

maximize-image
images-count6+
כוחותינו פועלים ברצועת עזה | צילום: דובר צה"ל

אנחנו דבקים במחויבות שלנו לממש את היעד הזה מתוך הבנה ברורה: המוטיבציה הבסיסית של חמאס לא השתנתה ב-21 החודשים האחרונים. אני רואה כל יום בחומר המודיעיני שחמאס חותר כל הזמן לחזור לייעוד הבסיסי שלו – השמדת ישראל.

זה היה נכון לפני השבעה באוקטובר וזה נכון גם כעת, כאשר החמאס תיכנן לסייע לאיראן לממש את תוכנית "השמדת ישראל" פרק ב': מתקפת טילים איראנית על ישראל ופלישה מעזה, מסוריה, מלבנון, ומירדן – כחלק ממתקפה משולבת על ישראל.

אלא שבזכות ההישגים שלנו – גם בעזה, גם בסוריה, גם בלבנון וגם באיראן – היכולת לממש את חזון ההשמדה הזה חוסלה. ראש הממשלה מוביל כעת משא ומתן אינטנסיבי לשחרור חטופינו וכולנו מחזקים את ידיו בביקורו בוושינגטון ומתפללים להצלחתו בכל המשימות – ולשובם המהיר של כל החטופים הביתה.

החות'ים ממשיכים לירות לעבר ישראל וחשוב להבהיר היטב: דין תימן כדין טהרן. ישראל לא תאפשר מלחמת התשה מול החות'ים והם ישלמו את כל המחיר".

maximize-image
images-count6+
יירוטי טילים מאיראן ע"י מערכת 'חץ' | צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

השר סיכם:

"בוגרות ובוגרי מחזור נ"ב, כבר למעלה מ-50 שנה פועלת המכללה לביטחון לאומי בנקודת המפגש שבין ביטחון לאומי ואקדמיה, שנים בהן הצליחה המכללה לבסס את מעמדה כמוסד מוערך ומוביל, גם בארץ וגם מעבר לים.

למול היעדים החדשים אשר ניצבים לפנינו, ואליהם התייחסתי בדבריי, ולמול האתגרים הנוספים לקיום ביטחונה של המדינה, אתם – בוגרי מב"ל – מהווים יסוד חשוב במענה העומד שלרשותנו.

אני מבקש להודות לך, האלוף נמרוד אלוני, ולכל סגל המכללה, על הובלה מקצועית ויסודית של הכשרת הקצונה הבכירה בצה״ל, גם בתקופה מורכבת ומאתגרת במיוחד.

בתום שנה משמעותית במכללה, ולנוכח השנים הארוכות שמילאתם בעשייה ביטחונית ומדינית, כולנו סומכים עליכם ובטוחים בהצלחתכם. יישר כוח – עלו והצליחו!"

עקבו אחרינו גם ב-Google News