האקרים הפועלים בחסות ממשלת סין פרצו שוב ושוב מאז 2022 למערכות מחשב של מוסדות שלטון ותעשיות ביטחוניות ברוסיה – כך לפי דיווח שהתפרסם ב"ניו יורק טיימס". לפי החוקרים, מטרת הפריצות היא לאסוף מידע צבאי קריטי, בעיקר על טכנולוגיה צבאית וניסיון מבצעי שצברו הכוחות הרוסיים בשטחי אוקראינה.
למרות הכרזות פומביות מצד מנהיגי שתי המדינות על שותפות אסטרטגית "ללא גבולות", כולל שיתופי פעולה בתחום הגרעין, הסחר והדיפלומטיה, מסמך מודיעיני של ה-FSB, שהודלף לידי הניו יורק טיימס, מציג תמונה אחרת. במסמך מתוארת סין כ"אויב", והוא מזהיר כי בייג’ינג מבקשת ללמוד מהניסיון הרוסי כדי לשפר את מוכנותה למלחמה עתידית – בין היתר מול טייוואן.

קבוצות האקרים כמו "מוסטנג פנדה" ו-"Slime19" מואשמות במתקפות ממוקדות על חברות ביטחוניות רוסיות, בהן תאגיד ההגנה "רוסטק", כמו גם נגד גופי ממשל, תעשיות אוויר וחלל ויחידות משמר גבול. לפי הדיווחים, נעשה שימוש בכלים זדוניים מתקדמים שאינם זמינים ברשת האפלה (דארקנט), מה שמחזק את ההערכה כי מדובר בקבוצות הנתמכות ישירות על ידי משרד הביטחון הסיני.
פעולות סייבר סיניות זוהו כבר לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, אך לפי מומחי סייבר, היקפן הוכפל מאז תחילת המלחמה. החדירות מתמקדות בעיקר במידע על תקשורת לוויינית, לוחמה אלקטרונית, רחפנים וטקטיקות קרב.
חברות כמו TeamT5 מטייוואן וחברת הסייבר הרוסית Positive Technologies תיעדו שורה של מתקפות מתוחכמות, בהן נעשה שימוש בכלי בשם Deed RAT, המזוהה עם האקרים סינים בלבד. עם זאת, הקרמלין טרם הגיב רשמית לחשיפות.
הדיווחים מצביעים על חוסר אמון עמוק בין בייג’ינג למוסקבה, למרות הברית המוצהרת ביניהן. ברקע: החשש הסיני מהישענות יתר על ידע רוסי, והרצון לצבור יתרון מבצעי עצמאי – גם אם במחיר פגיעה בבן ברית.
