תמונות לוויין שפורסמו היום (שישי) על ידי Planet Labs PBC ונותחו על ידי סוכנות הידיעות AFP הראו כי בתחילת החודש חנו כמעט 40 מטוסים צבאיים אמריקניים, כולל מטוסי תובלה כמו הרקולס C-130 ומטוסי סיור, על מסלול בסיס אל-עודיד בקטאר. לעומת זאת, בתמונה שצולמה אמש ביוני נראו רק שלושה מטוסים על המסלול, מה שמצביע על צמצום משמעותי של הנוכחות הצבאית בבסיס.
שגרירות ארצות הברית בקטאר הודיעה כי הגישה לבסיס תוגבל "מתוך שפע של זהירות ולאור פעולות האיבה המתמשכות באזור". ההודעה קראה לצוות לנקוט "ערנות מוגברת" על רקע המתיחות הביטחונית.
Dozens of US military aircraft are no longer on the tarmac at a major US base in Qatar, satellite images show — a possible move to shield them from eventual Iranian air strikeshttps://t.co/rAxusQNzK8 pic.twitter.com/lQjznKeUtb
— AFP News Agency (@AFP) June 20, 2025
מארק שוורץ, סגן גנרל בדימוס של צבא ארצות הברית וחוקר בחברת ראנד, אמר לסוכנות AFP כי בסיס אל-עודיד "פגיע ביותר" בשל קרבתו הגיאוגרפית לאיראן. הוא ציין כי אפילו רסיסים עלולים להפוך מטוס ל"לא כשיר למשימה" והדגיש כי יש צורך "להפחית את הסיכון לכוחות ארה"ב, הן לאנשים והן לציוד". ייתכן כי המטוסים שהוסרו מהמסלול מאז תחילת יוני הועברו להאנגרים או לבסיסים אחרים באזור.
גורם הגנה אמריקאי סירב לדון במיקום הספציפי של הנכסים, אך אמר לסוכנות AFP: "אנו נותרים מחויבים לשמירה על ביטחון מבצעי תוך ביצוע משימתנו ברמת המוכנות, הקטלניות והמקצועיות הגבוהה ביותר". מאז תחילת מבצע "עם כלביא", כוחות ארה"ב במזרח התיכון נמצאים בכוננות גבוהה, כאשר נושאת מטוסים נוספת נשלחה לאזור ותנועת מטוסים משמעותית נרשמה.
ניתוח נתוני קוד פתוח שעוקבים אחר תנועת מטוסים הראה כי בין ה-15 ל-18 ביוני טסו לפחות 27 מטוסי תדלוק צבאיים, כולל KC-46A פגסוס ו-KC-135 סטראטוטנקר, מארצות הברית לאירופה. עד סוף יום רביעי השבוע, 25 מהמטוסים הללו נותרו באירופה, ורק שניים חזרו לארצות הברית.

אמש, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי צבא ארצות הברית הזיז ספינות ומטוסים צבאיים מבסיסיה במזרח התיכון – באופן ממוקד מבסיס אל-עודיד בקטאר, זאת על רקע הרמזים של הנשיא טראמפ לגבי הצטרפות אפשרית של האמריקאים לתקיפה באיראן.
על פי הדיווח, שני בכירים אמריקאים טוענים כי העברת המטוסים והספינות היא חלק מהתוכנית "להגן על כוחות ארצות הברית", כשהם מדגישים כי מדובר בפעולה שכיחה.

כזכור, דוברת הבית הלבן קרוליין לאוויט התייחסה לאפשרות שארה"ב תצטרף למערכה נגד איראן, ואמרה בתדרוך לעיתונאי הבית הלבן כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יחליט האם לתקוף את איראן "בתוך שבועיים".
"יש לי מסר ישירות מהנשיא, ואני מצטטת: "בהתבסס על העובדה שקיים סיכוי ממשי למשא ומתן עם איראן, שעשוי להתקיים או לא להתקיים בעתיד הקרוב, אני אקבל את החלטתי האם לפעול או לא בתוך השבועיים הקרובים". זהו ציטוט ישיר מהנשיא עבור כולכם היום", אמרה לאוויט.
