accessibility-icon
share-icon
צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

דיווח: ארה"ב הזיזה כמעט 40 מטוסים צבאיים שחנו בקטאר

אפרת ברינר

אפרת ברינר

כד סיון ה'תשפה (20.06.25)

3

5

like

3

dislike

תמונות לווין שצולמו בתחילת החודש ולאחר הצהרת דוברת על כך שטרמפ יחליט "בתוך שבועיים" אם להצטרף למערכה באיראן, חשפו שארה"ב הזיזה כמעט כל כל המטוסים שלה שחנו בבסיס בקטאר, זאת ברקע הצפי להסלמה ביטחונית באזור


תמונות לוויין שפורסמו היום (שישי) על ידי Planet Labs PBC ונותחו על ידי סוכנות הידיעות AFP הראו כי בתחילת החודש חנו כמעט 40 מטוסים צבאיים אמריקניים, כולל מטוסי תובלה כמו הרקולס C-130 ומטוסי סיור, על מסלול בסיס אל-עודיד בקטאר. לעומת זאת, בתמונה שצולמה אמש ביוני נראו רק שלושה מטוסים על המסלול, מה שמצביע על צמצום משמעותי של הנוכחות הצבאית בבסיס.

שגרירות ארצות הברית בקטאר הודיעה כי הגישה לבסיס תוגבל "מתוך שפע של זהירות ולאור פעולות האיבה המתמשכות באזור". ההודעה קראה לצוות לנקוט "ערנות מוגברת" על רקע המתיחות הביטחונית.

מארק שוורץ, סגן גנרל בדימוס של צבא ארצות הברית וחוקר בחברת ראנד, אמר לסוכנות AFP כי בסיס אל-עודיד "פגיע ביותר" בשל קרבתו הגיאוגרפית לאיראן. הוא ציין כי אפילו רסיסים עלולים להפוך מטוס ל"לא כשיר למשימה" והדגיש כי יש צורך "להפחית את הסיכון לכוחות ארה"ב, הן לאנשים והן לציוד". ייתכן כי המטוסים שהוסרו מהמסלול מאז תחילת יוני הועברו להאנגרים או לבסיסים אחרים באזור.

גורם הגנה אמריקאי סירב לדון במיקום הספציפי של הנכסים, אך אמר לסוכנות AFP: "אנו נותרים מחויבים לשמירה על ביטחון מבצעי תוך ביצוע משימתנו ברמת המוכנות, הקטלניות והמקצועיות הגבוהה ביותר". מאז תחילת מבצע "עם כלביא", כוחות ארה"ב במזרח התיכון נמצאים בכוננות גבוהה, כאשר נושאת מטוסים נוספת נשלחה לאזור ותנועת מטוסים משמעותית נרשמה.

ניתוח נתוני קוד פתוח שעוקבים אחר תנועת מטוסים הראה כי בין ה-15 ל-18 ביוני טסו לפחות 27 מטוסי תדלוק צבאיים, כולל KC-46A פגסוס ו-KC-135 סטראטוטנקר, מארצות הברית לאירופה. עד סוף יום רביעי השבוע, 25 מהמטוסים הללו נותרו באירופה, ורק שניים חזרו לארצות הברית.

maximize-image
images-count1+
מטוסי קרב אמריקאים | צילום: שאטרסטוק

אמש, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי צבא ארצות הברית הזיז ספינות ומטוסים צבאיים מבסיסיה במזרח התיכון – באופן ממוקד מבסיס אל-עודיד בקטאר, זאת על רקע הרמזים של הנשיא טראמפ לגבי הצטרפות אפשרית של האמריקאים לתקיפה באיראן.

על פי הדיווח, שני בכירים אמריקאים טוענים כי העברת המטוסים והספינות היא חלק מהתוכנית "להגן על כוחות ארצות הברית", כשהם מדגישים כי מדובר בפעולה שכיחה.

maximize-image
images-count1+
מטוסים אמריקאים | צילום: שאטרסטוק

כזכור, דוברת הבית הלבן קרוליין לאוויט התייחסה לאפשרות שארה"ב תצטרף למערכה נגד איראן, ואמרה בתדרוך לעיתונאי הבית הלבן כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יחליט האם לתקוף את איראן "בתוך שבועיים".

"יש לי מסר ישירות מהנשיא, ואני מצטטת: "בהתבסס על העובדה שקיים סיכוי ממשי למשא ומתן עם איראן, שעשוי להתקיים או לא להתקיים בעתיד הקרוב, אני אקבל את החלטתי האם לפעול או לא בתוך השבועיים הקרובים". זהו ציטוט ישיר מהנשיא עבור כולכם היום", אמרה לאוויט.

עקבו אחרינו גם ב-Google News