ממשלת אזרבייג'אן העבירה היום (חמישי) בקשה לישראל לפעול בזהירות באזורים שהיא תוקפת באיראן שבהם יש ריכוזים גדולים של המיעוט האזרי במדינה. על פי פרסומים זרים, שיתוף הפעולה בין המדינות בנושא האיראני הדוק.
על פי פרסומים זרים המוסד מפעיל שלוחה באזרבייג'ן שעוקבת באמצעות מודיעין אנושי ואמצעים אלקטרוניים אחר הנעשה בתוך איראן. בין היתר, על פי פרסומים זרים, החולייה שגנבה את ארכיון הגרעין האיראני ב-2018 נמלטה בדרך הקרקע לאזרבייג'אן, וייתכן שהייתה מורכבת מבני המיעוט האזרי באיראן.


המיעוט האזרי מהווה מעט יותר מ-15% מאוכלוסיית איראן, האזרים מתגוררים בעיקר במחוזות הצפון-מערביים של איראן, הכוללים את מזרח אזרבייג'אן, מערב אזרבייג'אן, ארדביל וזנג'אן, כאשר חלקם גם נמצאים במחוזות נוספים כמו חמדאן, קזווין, מרכזי וכורדיסטאן. הריכוזים הגדולים ביותר של האזרים הם בתבריז שבמחוז מזרח אזרבייג'אן (היכן שישראל גם תקפה עשרות פעמים) ובאורמיה שבמחוז מערב אזרבייג'אן.
כזכור, שיתוף הפעולה בין המדינות הוא במגוון נושאים, האחרון אותו פרסמנו לראשונה בחודש מרץ, הוא תפקידה של אזרבייג'אן בתיווך בין ישראל לטורקיה בכל הקשור לחלוקת האיזורים בסוריה. נשיא אזרבייג'אן אילהם אלייב אישר כשבועיים מאוחר יותר כי מדינתו מתווכת במשבר הנוכחי בין טורקיה לישראל.
"עכשיו אנו מתמודדים עם מה שנקרא Déjà-vu, כך שאנו מכירים את האלגוריתם של מעשינו ואני יכול להבטיח לכם שאנחנו לא חוסכים מאמצים כדי לנסות להועיל", אמר אז אילייב, "ככל הנראה בשלב זה לומר משהו יותר מזה לא יהיה הדבר הנכון לעשות מכיוון ששוב, מדובר במערכת יחסים בין שתי מדינות וזה תלוי בהן באיזו מידה הם רוצים לפרסם כל סוג של תהליך, אם בכלל".
