בצל התקיפות הבלתי פוסקות של ישראל באיראן, דובר צה"ל בפרסית הוציא הודעת פינוי לתושבי העיר אראק, בה ממוקם אחד ממתקני הגרעין של המשטר האיראני. מה יש בכור הזה שהפך ליעד עבור ישראל?
כדי להבין זאת, חשוב לדעת כי חומר בקיע שדרוש ליצירת פצצה גרעינית ניתן להשיג בשתי צורות: העשרת אורניום, שאינה מצריכה כור גרעיני אלא אלפי צנטריפוגות להפרדת האורניום "הטוב" מהאורניום חסר הערך; או ייצור פלוטוניום.
לרוב, תוכנית הגרעין האיראנית מבוססת על האפשרות הראשונה – העשרת אורניום, שהתבצעה בעיקר במתקנים בנתנז ובפורדו. עם זאת, במקביל למסלול זה, איראן החלה להקים בזמנו גם מעין "מסלול גיבוי" מקביל, באמצעות הכור הגרעיני באראק.
הייחוד של הכור באראק נעוץ בכך שיש לו פוטנציאל לייצר פלוטוניום, שהוא חומר בקיע יעיל אפילו יותר מאורניום מועשר (מספיקים כ-8 ק"ג בלבד ליצירת פצצה לעומת כ-25-18 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 90%).
עם זאת, הכור עצמו יודע להפיק את הפלוטוניום רק בצורה כזו שבה הוא "מעורבב" עם אורניום רגיל (לא מועשר) בתוך מוטות הדלק הגרעיניים. כדי לבצע את ההפרדה של הפלוטוניום יש צורך בתהליך כימי מורכב שנקרא ריפרוססינג, אשר מצריך מפעל מיוחד שככל הידוע לאיראן עדיין אין.
במסגרת הסכם הגרעין (JCPOA), שנחתם בין איראן למעצמות, היא הסכימה לאטום בבטון את ליבת הכור באראק שמפיק את הפלוטוניום הלא מעובד, ולאפשר פיקוח של סבא"א על המתקן. אולם עם פרישתה מה-JCPOA, לאחר שטראמפ עזב את ההסכם בכהונה הראשונה שלו, איראן הפסיקה את הפיקוח של סבא"א על הכור באראק.
כעת, כשהפיקוח הבינלאומי פסק והאיום חזר לכותרות, הכור הזה שעל פי פרסומים זרים דומה למדי לכור בדימונה, כנראה יהפוך בשעות הקרובות לגל הריסות.
