accessibility-icon
share-icon
צילום: חדשות 14

כיצד ניתן יהיה להרוס את המתקן בפורדו?

נועם אמיר

נועם אמיר

כב סיון ה'תשפה (18.06.25)

51

17

like

3

dislike

מאז עלתה האפשרות לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, תמיד נשאלה השאלה "ומה עם המתקן בפורדו?" • מהאוויר, בשילוב ארה"ב או בהפתעה מוחלטת | אלה הדרכים להרוס את המתחם שחפור עמוק באדמה


מהאוויר או בשילוב ארה"ב, מאז עלתה האפשרות לתקוף את מתקני הגרעין באיראן, תמיד נשאלה השאלה "ומה עם המתקן בפורדו?", המתקן הגרעיני שחפור עמוק באדמה ובעל מעטפת הגנתית משמעותית.

אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לשאלה בריאיון לפטריוטים וענה כי "אנחנו נעשה כל מה שצריך לעשות והמתקנים האלה יחוסלו – כך או אחרת". לצד האמירה הזו של ראש הממשלה אתמול, גורם צבאי אמר הערב לחדשות 14: "נגיע גם למתקן הזה". כעת נשאלת השאלה איך אפשר לפגוע בו ולגרום לו נזק משמעותי, הכי קרוב להשמדתו.

maximize-image
הנזק יהיה עצום ויגרע לפחות 85 אחוז מהכשירות שלו, מפציץ B2 של חיל האוויר האמריקאי | צילום: שאטרסטוק

בפני ישראל (או ארה"ב) יש שתי אפשרויות על השולחן. הראשונה – ישראל תוקפת את המתקן מהאוויר. במסגרת האופציה הזו, חשוב להבהיר שלישראל יש יכולת לתקוף מהאוויר את המתקן אבל הנזק שייגרם לו, אינו מספיק כדי להכריז שהמתקן הושמד או שהוצאנו אותו מכלל שימוש. המתקן נמצא עמוק באדמה, באזור הררי וזה מאוד מורכב להביא הישג.

האפשרות השנייה היא שארה"ב מצטרפת, ועם הפצצות שלה נתקוף את המתקן בפורדו. הנזק יהיה עצום ויגרע לפחות 85 אחוז מהכשירות שלו, ובפועל יהפוך אותו ללא שמיש וגם לא ראוי לשיקום.  ייתכן שישנן עוד אופציות יצירתיות לפעולה נגד המתקן הגרעני המבוצר בפורדו אבל נשאיר את זה לדימיון הפורה של מקבלי ההחלטות אצלנו.

עקבו אחרינו גם ב-Google News