אינטל הודיעה על תוכנית דרמטית לצמצום כוח העבודה הגלובלי שלה, שעתידה להשפיע על אלפי עובדים ברחבי העולם, במיוחד במפעלי הייצור. לפי דיווחים בארה"ב, החברה צפויה לפטר בין 15% ל-20% מהעובדים במערך הייצור שלה, מהלך שעלול להוביל לפיטורים של כ-20,000 עובדים כבר בחודש יולי הקרוב.
על פי העיתון The Oregonian, שהשיג עותק מהמזכר הפנימי של החברה, מדובר באחת התוכניות הדרסטיות ביותר בתולדות אינטל, הפוגעת בליבת פעילות הייצור של החברה. את המכתב הפנימי שלח סגן נשיא תחום הייצור באינטל, נאגה צ’נדרסקרן, בו נכתב: "אלו צעדים קשים, אך חיוניים כדי לעמוד באתגרים הכלכליים שלנו. הפגיעה היא אישית עבור כל עובד ועובדת."
הנהלת אינטל מציינת כי הפיטורים נובעים מצורך בהפחתת עלויות, שיפור הביצועים ומיקוד עסקי. צ'נדרסקרן הסביר כי הבחירה תיעשה לפי רלוונטיות תפקיד, הערכת כישורים, שינויים בפרויקטים והשפעה ישירה על פעילות המפעלים.
החברה מדגישה כי תנהג "בכבוד וברגישות" כלפי העובדים שייפגעו, אך מבהירה כי לא יוצעו הפעם פרישות מרצון או מענקי עזיבה – בניגוד לגל הפיטורים של 2024.

בסוף 2024 העסיקה אינטל כ-109,000 עובדים, אך נתונים מדויקים לגבי מספר המועסקים בתחום הייצור לא פורסמו. יחידת הייצור (Intel Foundry) כוללת טכנאים, מהנדסים וחוקרים העוסקים בפיתוח שבבים מהדור הבא. המהלך הנוכחי מגיע בעקבות האטה מתמשכת במכירות של מחשבים אישיים ושרתים, התחרות הגוברת מול AMD ואנבידיה והכניסה המאוחרת של אינטל לתחום שבבי הבינה המלאכותית.
המכה הקשה ביותר צפויה במדינת אורגון, בה מעסיקה אינטל כ-20,000 עובדים -המעסיק הפרטי הגדול ביותר במדינה. ב-2024 כבר פוטרו 15,000 עובדים באינטל, מתוכם 3,000 באורגון בלבד.

גם תוכניות ההשקעה ארוכות הטווח נמצאות כעת תחת סימן שאלה: ב-2024 קיבלה אינטל מיליארד דולר מתוך 7.9 מיליארד דולר שהובטחו לה במסגרת חוק ה-CHIPS הפדרלי של ממשל ביידן למימון הרחבות באורגון, אריזונה, ניו מקסיקו ואוהיו. אך לפי הדיווחים, ממשלו של טראמפ בוחן מחדש את כלל מענקי הסיוע וחלק מהכספים עשויים שלא להגיע כלל.
באוהיו, למשל, נדחה מועד פתיחת מפעל חדש משנת 2025 ל-2030 – צעד שמרמז על היעדר ביקוש למוצרי אינטל בטווח הקצר. גם באורגון, מענק מדינתי של 115 מיליון דולר מותנה בעמידה ביעדים ובמידה שהחברה לא תעמוד ביעדי העסקה או גביית מס, ייתכנו החזרים כספיים למדינה.

אינטל הודיעה כי תפטר 20% מהעובדים – והמניה מזנקת
המנכ"ל החדש של אינטל, ליפ-בו טאן, הצהיר כי בכוונתו לקצר תהליכים, לקצץ בשכבות ניהול ולהאיץ את השקת הטכנולוגיות. הוא הדגיש את חשיבות השמירה על מהנדסים איכותיים, אך נראה כי האתגר הזה יהיה קשה במיוחד בצל קיצוצים בהיקפים כה נרחבים.
מניית אינטל עלתה ב-3% בתחילת השבוע, ונסחרה במחיר של 20.74 דולר – נמוך משמעותית משיא של 37.16 דולר במהלך השנה החולפת.
