מנהיגי ה-G7, ארגון המדינות המתועשות בעולם, פרסמו היום (שלישי) הצהרה ובה קראו בין היתר להפסקת המלחמה בעזה תוך שהם מאשרים את זכותה של ישראל להגן על עצמה וקראו "להגן על אזרחים" – בצל המלחמה בין ישראל לאיראן. בניגוד לדיווחים לפיהם נשיא ארה"ב, הנכלל גם הוא בין מנהיגי ה-G7, לא יחתום על ההצהרה המשותפת – ב"ניו יורק טיימס" האמריקאי דווח כי לבסוף הוא חתם עליה.
בהצהרה, המנהיגים אישרו כי "איראן היא המקור העיקרי לחוסר יציבות ולטרור באזור". לטענתם, "תמיד אמרנו בבירור שאיראן לעולם לא תוכל להחזיק בנשק גרעיני. אנו קוראים לכך שפתרון המשבר באיראן יוביל להפחתת המתיחות והאיבה במזרח התיכון, ויוביל להפסקת אש בעזה".

הנשיא טראמפ עוזב את פסגת ה-G7 מוקדם ויחזור לוושינגטון
מוקדם יותר הלילה, גורם רשמי בבית הלבן אמר כי טראמפ החליט לא לחתום על הצהרת ה-G7 הקוראת להפחתת ההסלמה בין איראן לישראל. עם זאת, לפי הדיווח הוא החליט בסופו של דבר לחתום עליה – בעוד עזב מוקדם מהצפוי את הפסגה שהתקיימה בקנדה.
גורם אמריקאי מסר כי טראמפ שינה את דעתו, וחתם על ההצהרה, בין היתר, לאחר שבוצעו שינויים בנוסח הטיוטה הראשוני שלה. "הוא מעריך את השיחות הפוריות והתמיכה שקיבל ממנהיגי ה-G7, וחוזר לוושינגטון כשהוא מתמקד בשיקום השלום במזרח התיכון", אמר הגורם.

אמש התריע טראמפ בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו Truth Social כי על כל אוכלוסיית טהראן, בירת איראן, להתפנות: "איזו בושה, ובזבוז של חיי אדם", כתב, "במילים פשוטות, לאיראן לא יכול להיות נשק גרעיני. אמרתי את זה שוב ושוב! כולם צריכים לפנות את טהראן מיד!"

ההודעה הדרמטית של טראמפ לתושבי טהרן ופריסת הכוחות האמריקנים
ארגון מדינות ה-G7 כולל את ארצות הברית, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, בריטניה ויפן. ההצרה שנחתמה ע"י מנהיגי ה-G7 יחד עם מנהיגי האיחוד האירופי, וכאמור גם הנשיא האמריקאי חתם עליה, מכירה בצורך למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני ותומכת במפורש בזכותה של ישראל להגן על עצמה – אך מנגד גם קוראת לצדדים "להרגיע את הסכסוך על מנת לפתור את סוגיית שאיפותיה הגרעיניות של איראן בשולחן המשא ומתן", כך לפי הדיווח בניו יורק טיימס.
ההצהרה מדגישה כי יש למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני על ידי משא ומתן – ולא על ידי תקיפה מתקני הטרור.
