accessibility-icon
share-icon
טילים איראניים, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק
טילים איראניים, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

המדינות שהצביעו נגד איראן במועצת סבא"א - והתגובה בטהרן

אברהם לנדסברג

אברהם לנדסברג

טז סיון ה'תשפה (12.06.25)

29

7

like

7

dislike

איראן מגיבה להחלטת סבא"א שהאשימה אותה בהפרת התחייבויות גרעיניות, ומודיעה על הקמת מתקן חדש להעשרת אורניום ושדרוג צנטריפוגות • לטענת איראן מדובר בצעד פוליטי מצד ארה"ב ומדינות אירופה


באיראן מגיבים להחלטת מועצת סבא"א כי איראן אינה עומדת בהתחייבויותיה בתחום ההגנה הגרעינית, ואמרים: "נקים מתקן חדש להעשרת אורניום ונשדרג את הצנטריפוגות".

תשע עשרה מדינות במועצת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ( IAEA ), המייצגת את המדינות החברות בסוכנות, הצביעו בעד ההחלטה, כך לפי דיפלומטים שדיברו בעילום שם כדי לתאר את תוצאות ההצבעה בדלתיים סגורות. רוסיה, סין ובורקינה פאסו התנגדו, 11 נמנעו ושניים לא הצביעו.

maximize-image
images-count2+
כור גרעיני באיראן | צילום: שאטרסטוק

בהחלטה של סבא"א נאמר כי "מועצת המנהלים קובעת כי סירובה של איראן, מאז 2019, לשתף פעולה באופן מלא ובזמן עם הסוכנות בנוגע לחומרים גרעיניים ופעילויות בלתי מוצהרות במספר אתרים באיראן, מהווים הפרה של התחייבויותיה לפי הסכם הפיקוח".

בתגובה להחלטה, משרד החוץ של הרפובליקה האסלאמית של איראן וארגון האנרגיה האטומית של משמרות המהפכה גינו את ההחלטה במועצת המנהלים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, וכינו אותה "פעולה פוליטית חסרת בסיס טכני ומשפטי". בהודעה רשמית נטען כי ההחלטה מבוססת על מניעים פוליטיים של מדינות כמו ארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה, שפועלות נגד איראן ללא הצדקה טכנית.

maximize-image
images-count2+
צילום: שאטרסטוק

עוד נאמר כי איראן תמיד עמדה בהתחייבויותיה בתחום אמצעי ההגנה הגרעיניים, וכי אף אחד מדוחות הסוכנות לא הזכיר אי-עמידה או סטיות בפעילותה הגרעינית. עם זאת, טענו כי ההחלטה מתעלמת מעובדות ומדוחות קודמים של הסוכנות, כולל החלטת נובמבר 2015, שבה נסגרו טענות הקשורות לפעילות גרעינית מהעבר.

בנוסף, באיראן מתחו ביקורת חריפה על המדינות שהציעו את ההחלטה, וצוין כי הן אינן מקיימות את התחייבויותיהן במסגרת אמנת אי-הפצת נשק גרעיני, ובפרט לא מבצעות פירוק אמיתי של נשק גרעיני במזרח התיכון. במקביל, נטען כי אותן מדינות שותקות לגבי פעילות גרעינית של ישראל, שלפי איראן מפעילה תוכנית נשק להשמדה המונית ולא נקטו כל פעולה נגד איומיה על מתקני הגרעין באזור.

maximize-image
images-count2+
טילים בליסטיים איראניים | צילום: שטארסטוק

עוד נאמר כי ההחלטה פוגעת באמינותה וביוקרתה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ומדגימה את אופייה הפוליטי של המוסד הבינלאומי. בשל כך, הודיעה איראן כי המדיניות הנוכחית של שיתוף פעולה עם הסוכנות אינה יעילה, וכי היא תנקוט צעדים להתמודדות עם ההחלטה.

כאמור, בהמשך ההודעה הודיע ראש ארגון האנרגיה האטומית כי הוציא צו להקמת מרכז חדש להעשרת אורניום במקום מאובטח, כמו גם לשדרוג הצנטריפוגות במתקן פורדו למכונות מהדור השישי, המכונות המתקדמות ביותר ברשותה של איראן. עוד דווח כי אמצעים נוספים יפורסמו בהמשך.

עקבו אחרינו גם ב-Google News