פרופסור אודי זומר, ראש מרכז ברק למנהיגות באוניברסיטת תל אביב, התייחס היום (שני) בריאיון לעודד מנשה למהומות בלוס אנג'לס נגד גירוש מהגרים והסביר את הרקע לאירוע: "טראמפ מנסה לאכוף את החוק הפדרלי – ומתמקד במקומות עבודה".
"משהו כמו 15%-19% מהעובדים בתיירות, מסעדנות, או בניין – מתבססים על מהגרים בלתי חוקיים", הסביר זומר, "כאשר במקומות כמו קליפורניה, שהיא אחת מהכלכלות הגדולות בעולם, לא רק באמריקה, האחוז שלהם אפילו עוד יותר גדול".

לדברי זומר, "התעסוקה בארצות הברית זה אחד מהמגנטים הגדולים למהגרים, כולל מהגרים בלתי חוקיים, ובעצם, על ידי זה שאתה מתמקד במקום עבודה, גם מעסיקים וגם מהגרים פוטנציאליים מבינים שהסיכוי להגיע לארצות הברית כדי למצוא מקום עבודה הולך וקטן".
"הסיטואציה באמריקה מאוד שונה ממה שאנחנו מכירים בישראל", הבהיר זומר, "בישראל יש ממשל מרכזי, ואין בעצם מערכת פדרלית. באמריקה יש מתח אינהרנטי בין המדינות לבין הממשל המרכזי, כאשר לפעמים הממשל המרכזי מקדם אג'נדה יותר ליברלית, כמו בשנות ה-60, או מקדם אג'נדה יותר שמרנית, כמו כיום".

זומר הסביר כי למעשה, "טראמפ נמצא בעימות בין הנושא של ההגירה – שהוא הבטיח כהבטחת בחירות וכרגע מנסה לקיים את הבטחת הבחירות הזאת, ובין הממשל של המדינה, המושל של המדינה, של קליפורניה, שבעצם מדבר על זה שהמהגרים, כולל המהגרים הלא חוקיים – אמורים לקבל הגנה מהמדינה".
