נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שיגר אמש (רביעי) איום נוסף לעבר איראן על רקע הסחבת בשיחות הגרעין בין טהראן לבין וושינגטון. בציוץ ברשת החברתית שלו, Truth Social כתב הנשיא: "על פי דעתי איראן מורחת בכוונה את קבלת ההחלטה שלה בנושא המאוד חשוב הזה, והם יהיו חייבים לקבל החלטה חד משמעית בטווח הזמן הקצר מאוד".
לדברי כתבנו המדיני תמיר מורג, "טראמפ שוחח עם הנשיא פוטין במשך כשעה ורבע. השניים דנו גם כמובן במלחמה בין אוקראינה לרוסיה, אבל בעיקר בשיחות הגרעין עם איראן, כאשר לדברי טראמפ, פוטין מציע את עצמו כמתווך בין הצדדים וטראמפ על פניו לא פוסל את הנושא על הסף.

"צריך לומר שרוסיה מעורבת כבר היום בתוכנית הגרעין האיראנית בגיבוי הקהילה הבינלאומית. היא זו שמספקת את האורניום המואשר בצורה מבוקרת לכור הגרעיני האזרחי שאיראן מחזיקה ומתפעלת בבושהר. ההצעה שהאמריקנים העבירו לאיראן דומה מאוד למתכונת הזו שפועלת בבושהר".
כתבנו המדיני ציין כי "על-פי ההצעה הזו יוקם תאגיד בינלאומי שיפעל מחוץ לגבולות איראן, ואיראן תהיה חלק ממנו עם מדינות נוספות, והוא זה שיעשיר את האורניום שאיראן תשתמש בו תחת פיקוח הדוק של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ושל פקחים אמריקנים. באופן הזה, כמו שקורה בבושהר, יוכל להיכנס לאיראן אך ורק דלק גרעיני שיכול לשמש למטרות אזרחיות בלבד.

"האיראנים, נכון לעכשיו, דוחים את ההצעה הזו, מאחר שהם לא מעוניינים בתוכנית גרעין אזרחית על אף ההצהרות שלהם, אלא בהסדר פגום שיאפשר להם להמשיך לדהור לעבר פצצה גרעינית. בישראל עוקבים בדריכות אחרי המגעים בין ארצות הברית לבין איראן".
מורג הדגיש כי על אף שהדיווחים על המשא ומתן התקוע מעודדים, ישראל איננה יכולה לנשום לרווחה עדיין: "יש בירושלים יותר שביעות רצון בימים האחרונים מההתפתחויות, ובעיקר מהקשיים שמתגלעים במשא ומתן. זה כמעט לא סוד שבישראל היו רוצים לראות את השיחות האלה מתפוצצות, ואת האור הירוק מתקבל מוושינגטון לצורך תקיפה של מתקני הגרעין באיראן.

"בכל מקרה, למרות שעושה רושם שהאמריקנים לא מוותרים על כל העקרונות שלהם, יש עדיין כמה נקודות שמאוד מדאיגות את ישראל. בראש ובראשונה, גורל הצנטריפוגות, אותם מכשירים שמשמשים להעשרת האורניום. עד עתה הבכירים האמריקנים, לפחות באופן פומבי, דיברו על כך שאיראן לא תוכל להעשיר אורניום, אבל אף אחד לא אמר באופן חד משמעי, שאיראן לא תוכל להמשיך להחזיק בצנטריפוגות גם אם הן לא יהיו פעילות".
כתבנו המדיני הבהיר כי "על פי ההערכות, לאיראן יש יכולת להגיע לכמות של אורניום מואשר שמספיקה לצורך יצירת פצצה גרעינית בתוך כחודשיים בעזרת הצנטריפוגות שמצויות ברשותה, אפילו אם ייקחו ממנה את כל החומר שהיא העשירה עד היום ויחזירו אותה לנקודת ההתחלה.

"זו הסיבה שראש הממשלה נתניהו דורש לא רק את הפסקת פעילות הצנטריפוגות, אלא גם את השמדתן או את הוצאתן מתחומי איראן. בנוסף לזה ישראל דורשת שעוד נושאים ייכללו בהסכם, קודם כל פיתוח ראש הנפץ הגרעיני, אותו מנגנון טכנולוגי מתוחכם שאמור ליזום את הפיצוץ של כדור האורניום המועשר באופן מאוד מדויק, אשר רק הוא מסוגל ליצור תגובת שרשרת גרעינית".
בנוסף לכך, על פי מורג, "ישראל גם דורשת שאיראן תפסיק את תוכנית הטילים הבליסטיים שלה. הטילים הבליסטיים הם הכלי העיקרי שמשמש כיום על מנת לשנע ראשי נפץ גרעיניים למטרה שלהם, וישראל דורשת גם שאיראן תפסיק לממן את הפרוקסיס שלה, את אותם ארגוני טרור כגון החות'ים, חמאס וחיזבאללה, שהיא מפעילה ברחבי המזרח התיכון".
