מעט אחרי השעה 21:00, לראשונה מאז נפילתו של משטר אסד, שוגרו שתי רקטות לעבר שטח ישראל מכיוון סוריה – סמוך מאוד לאזור שבו פועלים כוחותינו. זהו לא אירוע מקומי, זו תזכורת עבור כולנו ובראש ובראשונה לממשלה: הגבול הצפוני מתחמם, וסוריה אינה עוד מדינה כושלת אלא מדינת אויב בפוטנציה, שעלולה להפוך לזירה עוינת הרבה יותר ממה שהורגלנו לחשוב.
מי שעומד מאחורי ההתבססות בזירה הזו הוא אבו מוחמד אל-ג'ולאני, לשעבר בכיר באל-קאעידה ודאעש, וכיום המנהיג בפועל של צפון סוריה. ג'ולאני הוא מחבל מהסוג המתוחכם והמסוכן ביותר – כזה שלובש חליפה ומכנה את עצמו "נשיא", אך מאחוריו עבר עקוב מדם והווה רצחני לא פחות. אין לטעות – מדובר באויב מובהק של מדינת ישראל, ומחבל שיש לסכל אותו.

ולמרות זאת, שר הביטחון ישראל כ"ץ, שהתייחס בעבר אל ג'ולאני כטרוריסט מסוכן, בחר אמש לכנות אותו בהודעה רשמית "נשיא סוריה" – טון חדש שמעלה סימני שאלה מטרידים: האם ישראל משנה גישה בלחץ אמריקני? האם מתחילה הכשרה שקטה של מי שעד לאחרונה נחשב בן-ברית של דאעש?
זהו רגע קריטי לקבלת החלטה עקרונית ולהתעלם מלחצי ארה"ב: האם ג'ולאני הוא נשיא של מדינה שכנה – או מחבל שיש לחסל. הזירה הסורית נראית אולי שקטה למראית עין, אבל כל טיל משם – הוא איתות נוסף לעתיד שיכול להתלקח. ישראל חייבת להכריע, ולא להיכנע לאשליות דיפלומטיות או ללחצים חיצוניים. אסור לנו לחזור ל-6.10.
