מפלגת השלטון במקסיקו, "מורנה", צפויה להשיג שליטה משמעותית על בית המשפט העליון במדינה, כך לפי תוצאות מוקדמות של הבחירות ההיסטוריות שנערכו אתמול (שני) במדינה. לראשונה בתולדות מקסיקו, אזרחי המדינה הלכו לקלפיות כדי לבחור את נציגיהם למערכת המשפט – למעלה מ-2,600 שופטים ברחבי המדינה, כולל שופטי בית המשפט העליון.
המהלך מסמן שינוי דרמטי במערכת המשפט המקסיקנית: ממודל מינוי ממשלתי למערכת בחירה עממית. כיום, מפלגת השמאל מורנה כבר שולטת ברשות המבצעת והמחוקקת, וכעת נראית בדרכה להרחיב את השפעתה גם לרשות השופטת – הענף השלישי בשלטון.

לפי תוצאות חלקיות, לאחר ספירת 86% מהקולות, עולה שכל תשעת השופטים שנבחרו לבית המשפט העליון הופיעו ברשימות "המלצה" שחולקו לבוחרים על ידי מפלגת השלטון.
מבקרי המהלך טוענים כי מדובר בצעד נוסף שמחליש את הדמוקרטיה במקסיקו. בין היתר, הם מזכירים את פירוק המכון לחופש המידע וגופים עצמאיים נוספים. לטענתם, שופטים הנבחרים על ידי הציבור יאבדו את חירותם לשפוט בניגוד לדעת הקהל או האינטרסים הפוליטיים, ויהיו חשופים ללחצים מצד פוליטיקאים, בעלי כוח ואף קרטלי סמים.

נשיאת מקסיקו החדשה, קלאודיה שיינבאום, הציגה גישה הפוכה: "מערכת המשפט הייתה נגועה במשך שנים בשחיתות ונפוטיזם," אמרה. "עכשיו הגיע הזמן שהעם יחליט. מקסיקו היא המדינה הדמוקרטית ביותר בעולם."
למרות הצהרות הנשיאה, הבחירות עוררו בלבול רב בקרב הבוחרים. התהליך דרש מהם לבחור עשרות שופטים מתוך רשימות עם מאות שמות. שיעור ההצבעה היה נמוך במיוחד – רק 13% מבעלי זכות הבחירה הגיעו לקלפיות.

גורמים פוליטיים חילקו לבוחרים "אקורדיונים" – דפים עם רשימות מועמדים מומלצים שאותם הותר להכניס לתא ההצבעה. כל תשעת הזוכים לבית המשפט העליון הופיעו ברשימת ההמלצות של מפלגת השלטון.
