כפי שפרסמנו לראשונה: שר הביטחון ישראל כ"ץ הודיע היום (חמישי) כי הקבינט המדיני-ביטחוני אישר החלטה רחבת היקף לחיזוק ההתיישבות ביהודה ושומרון, במסגרתה יוקמו 22 יישובים חדשים, את המהלך הוביל השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ'.
בין השינויים הבולטים: חזרה היסטורית לחומש ושאנור, כאשר מדינת ישראל מיישמת הלכה למעשה ובאופן רשמי את ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון. החלטה זו סוללת את הדרך להקמה מחודשת של יישובים יהודיים בחומש ובשאנור.

בהחלטה, 4 יישובים המצויים באזור גבול ירדן שמטרתם חיזוק השדרה המזרחית של מדינת ישראל. 2 יישובים שיחזקו את אזור כביש 443 בדרך לירושלים, 3 יישובים אסטרטגיים במרחב הר חברון. בנוסף, יוקם יישוב בנקודה היסטורית ואסטרטגית – בהר עיבל.
לדברי השרים, היישובים החדשים מוקמים כולם מתוך ראייה אסטרטגית ארוכת טווח, שמטרתה חיזוק האחיזה הישראלית בשטח, מניעת הקמת מדינה פלסטינית, וביסוס עתודות ההתפתחות של ההתיישבות לעשורים הקרובים.

שר הביטחון ישראל כ"ץ מסר כי מדובר בהחלטה היסטורית "ההתיישבות היהודית ביו"ש מהווה חומת מגן חיונית לביטחון ריכוזי האוכלוסייה הגדולים בישראל ויש לעשות הכל כדי להרחיב ולחזק את חומת המגן הזאת. ההחלטה שאנחנו קיבלנו היום היא לא רק חיזוק ההתיישבות בשדרה המזרחית של המדינה, אלא גם מהלך אסטרטגי שמונע הקמת מדינה פלשתינית שתסכן את ישראל , ומשמש חיץ מול אויבינו. זו תשובה ציונית, ביטחונית ולאומית – והכרעה ברורה על עתיד הארץ".
השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' הוסיף: "זהו יום גדול להתיישבות ויום חשוב למדינת ישראל. בעבודה מאומצת ובהובלה עיקשת הצלחנו ב"ה לייצר שינוי עומק אסטרטגי, להחזיר את מדינת ישראל למסלול של בנייה, ציונות וחזון. ההתיישבות בנחלת אבותינו היא חומת המגן של מדינת ישראל – היום עשינו צעד ענק לחיזוקה. הצעד הבא – ריבונות! לא ארץ נוכריה לקחנו כי אם נחלת אבותינו".
