בית המשפט הפדרלי לסחר בארה"ב פסק הלילה (רביעי) כי לנשיא דונלד טראמפ אין סמכות להטיל מכסים גורפים על יבוא במסגרת חוק סמכויות החירום. הבית הלבן אמר כי הנשיא צפוי לערער על התביעה.
הפסיקה שניתנה בהרכב של שלושה שופטים בבית המשפט לסחר בינלאומי שבסיסו בניו יורק, התקבלה לאחר מספר תביעות משפטיות שטענו כי טראמפ חרג מסמכותו, הותיר את מדיניות הסחר של ארה"ב תלויה בגחמותיו וגרם לכאוס כלכלי. לפחות שבע תביעות משפטיות מאתגרות את ההיטלים, המרכזיים במדיניות הסחר של טראמפ.

מכסים חייבים בדרך כלל להיות מאושרים על ידי הקונגרס, לטענת נשיא ארה"ב, יש לו את הכוח לפעול מכיוון שגירעונות הסחר של המדינה חוסים תחת סמכויות החירום הלאומי.
כזכור, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הכריז על הטלת מכסים הדדיים על כל מדינות העולם, מהלך דרמטי שנועד, לדבריו, "להחזיר את העוצמה הכלכלית האמריקנית" ולשים סוף ל"ניצול המסחרי" של ארה"ב לאורך עשורים.

במהלך הצהרה מיוחדת שנשא בבית הלבן, הכריז טראמפ כי ארה"ב תטיל מכסים בשיעור של 10% על כל מדינה כקו בסיס, ובמקביל 17% על תוצרת מישראל – שיעור המכס הגבוה ביותר שצוין באופן פומבי על ידי הממשל.
המהלך של הנשיא, הוביל למלחמת סחר עולמית. בעיקר בין ארה"ב לסין, שם טראמפ הכריז מלחמה כלכלית כאשר היקף המכסים הוטלו על המדינה האסייתית היו 145% מצד ארה"ב. לאחר מכן סין הודיעה שתעלה גם היא את שיעור המכסים על ייבוא סחורות מארה"ב לגובה 125%.

לאחר דין ודברים בין שתי המדינות, ארצות הברית וסין הודיעו בהצהרה משותפת כי יסירו באופן זמני את המכסים ההדדיים שהוטלו על ייבוא סחורות, זאת למשך 90 ימים. המהלך נועד להרגיע את המתיחות הכלכלית בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם, ולאפשר להן שלושה חודשים נוספים של מו"מ לפתרון המחלוקות.
מלחמת הסחר לא השפיעה רק על סין, אלא גם על המדינות האירופאיות, כאשר רבות מהם החלו במשא ומתן קדחני במטרה להוריד את שיעור המכסים. אמש, ה-euronews דיווח כי נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, ונשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, צפויים להיפגש ולחתום על הסכם סחר חדש.

ההצהרה באה בעקבות מפגש קצר בין השניים במהלך הלוויית האפיפיור פרנציסקוס, והיוותה את האינטראקציה הראשונה ביניהם מאז חזרתו של טראמפ לבית הלבן. לפי הנציבות, הפגישה תתבצע כאשר יושג הסכם על חבילת הסכמות שכוללת בעיקר את סוגיית המכסים והגבלות סחר.
מוקדם יותר החודש, נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע כי ארה"ב ובריטניה הגיעו להסכם סחר חדש. עיקרי הסכם הסחר בין ארצות הברית לבריטניה כוללים הורדת המכס הבריטי על מוצרים אמריקאיים מ־5% לכמעט 2%.
כמו כן, תתבצע הסרת המכס האמריקאי על מוצרים מבריטניה בשיעור של 10%. בתמורה לכך, בריטניה תסיר חסמים על מוצרים אמריקאיים בשווי 5 מיליארד דולר, והרווחים של ארה"ב מהמכסים יעמדו על יותר מ־6 מיליארד דולר.
