accessibility-icon
share-icon
צפו בריאיון

מומחה לאיראן עונה - האם ישראל תצא למתקפה בטהראן?

ציפורה סימן טוב

ציפורה סימן טוב

כד אייר ה'תשפה (22.05.25)

9

2

like

0

dislike

בישראל עוקבים בדריכות אחר המגעים בין ארצות הברית לאיראן, כאשר באיראן ממשיכים לדחות כל מתווה להסכם גרעיני חדש • ד"ר מאיר ג'בדנפר, מומחה לאיראן, מעריך כי הלחץ האמריקני ובראשו הדרישה לפירוק מלא של תשתיות העשרת האורניום - מטריד מאוד את המשטר בטהראן, אך ייתכן שבסופו של דבר הם יחזרו לשולחן המשא ומתן בשל המשבר הכלכלי החמור במדינה


ד"ר מאיר ג'בדנפר, מומחה לאיראן ומרצה במוסדות אקדמיים באירופה ובישראל, התייחס היום (חמישי) בתוכנית הבוקר עם טל מאיר למגעים בין וושינגטון לטהראן, זאת ברקע הדיווחים על כך שאיראן ממשיכה בהעשרת אורניום גם במהלך שיחות המשא ומתן.

"הם תמיד עושים את זה כדי לחזק את היד שלהם במשא ומתן", אמר ג'בדנפר. לדבריו, ההתפתחות המשמעותית מבחינת ישראל היא ש"נשיא טראמפ עכשיו מבקש ומתעקש שהאיראנים חייבים לפרק את כל התוכנית להעשרת אורניום שלהם. וזה משמעותי מאוד".

maximize-image
images-count2+
אספהאן איראן | צילום: שאטרסטוק

ג'בדנפר הסביר כי בישראל שררה דאגה שמא טראמפ יחתום על הסכם שיאפשר לאיראן לשמר את תשתיות הגרעין שלה, אך כעת נראה שהוא נוקט בקו תקיף בהרבה. "מה שאנחנו מעדיפים פה בארץ זה פירוק כל התוכנית להעשרת אורניום. וזה מה שמבקש נשיא טראמפ, זאת העמדה שלו", ציין.

לטענתו, הדרישה האמריקנית הותירה את המשטר בטהראן מופתע: "האיראנים בהלם, כי זה קו אדום שלהם. מאז 2003, כשהתחיל המשא ומתן בין המערב ואיראן, הם תמיד אמרו שזה הקו האדום – אנחנו ממשיכים עם תוכנית העשרת האורניום. ועכשיו הם ממש בהלם, לא יודעים מה לעשות".

maximize-image
images-count2+
צילום: לירי אגמי, פלאש 90

כשנשאל האם בטהראן מבינים שהאלטרנטיבה להסכם עשויה להיות תקיפה ישראלית, השיב: "הם מבינים את זה, אבל הם גם מבינים שמצד שני דונלד טראמפ לא רוצה מלחמה. טראמפ לא רצה להמשיך עם המתקפות של ארצות הברית נגד החות'ים, בגלל שזה מסכן את החיים של הטייסים האמריקאיים".

עם זאת, לדבריו, הסיבה המרכזית ללחץ האיראני אינה ביטחונית אלא כלכלית. "מה שמדאיג את המשטר האיראני יותר זה המצב הכלכלי באיראן. בגלל הסנקציות עכשיו יש הרבה השלכות – אחד זה הפסקת חשמל כל יום כמעט ברוב המדינה. זה גם מכעיס את העם, אבל זה גם פוגע ביכולת של הכלכלה האיראנית בצורה משמעותית".

maximize-image
images-count2+
מתקן גרעין, אילוסטרציה | צילום: שטראסטוק

לסיכום, העריך ג'בדנפר כי ייתכן ואיראן תעזוב את המשא ומתן בטווח הקצר אך תשוב אליו בעתיד: "אני מעריך שיכול להיות שבקרוב אנחנו נראה שהאיראנים יעזבו את המשא ומתן, כי נשיא טראמפ מתעקש שהם חייבים לפרק את כל התוכנית הגרעינית שלהם. אבל אני גם מניח שהם יחזרו, כי הכלכלה האיראנית לטווח ארוך לא יכולה להמשיך ככה".

עקבו אחרינו גם ב-Google News