accessibility-icon
share-icon
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

סוף לדיווחים? ההבהרה של טראמפ באשר ליחסים עם נתניהו

דין ברנדשטטר

דין ברנדשטטר

יט אייר ה'תשפה (17.05.25)

9

16

like

3

dislike

נשיא ארצות הברית נשאל במהלך ריאיון האם הוא מתוסכל מפעולותיו של ראש הממשלה וענה בצורה נחרצת • טראמפ נשאל גם על יתר הסוגיות הבוערות והביע תמיהה באשר לרצונות של איראן במסגרת הסכם הגרעין: "מדוע הם זקוקים לגרעין אזרחי?"


בשבועות האחרונים התקשורת בישראל ובאמריקה פרסמה שלל דיווחים על מתיחות ביחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, נטען גם כי בעקבות כך, "טראמפ זרק את ישראל מתחת לגלגלי האוטובוס".

אתמול, במהלך ריאיון שקיים בפוקס ניוז, המגיש שאל את טראמפ האם הוא מתוסכל מראש הממשלה נתניהו. הנשיא ענה ללא היסוס – לא. בתשובתו הוא הוסיף: "הוא מתמודד עם מצב קשוח. צריך לזכור שהיה את השבעה באוקטובר שכולם שוכחים. זה היה אחד הימים האלימים ביותר בהיסטוריה העולמית, בטח כשאתה מסתכל על הסרטונים שיצאו משם שחשופים לכולם".

נתניהו וטראמפ, תמונת ארכיון |
maximize-image
images-count1+
סוף לדיווחים? | צילום: רויטרס

מלבד השאלה על נתניהו, טראמפ נשאל על הסוגיות הבוערות בהן עתיד עזה וכמובן הסיכויים להסכם גרעין חדש עם איראן.

רצועת עזה

"עזה היא מקום נבזי, זה מצב שקיים במשך שנים. זה צריך להפוך למקום חופשי", אמר טראמפ, "המצב כרגע לא עובד, כל עשר שנים (יש שמה מלחמה והרוגים) כי יש שמה את חמאס". טראמפ הוסיף כי מדינות המפרץ יהיו "בהחלט" מעורבות בפתרון לרצועה.

הנשיא אמר כי תושבי הרצועה ירצו להישאר בקרבה יחסית למזרח התיכון. "הם לא צריכים ללכת לשוודיה או לגרמניה. הם יכולים להישאר במזרח התיכון אם למישהו היה "את השכל" לבנות להם קהילות. 1.9 מיליון זה המון, אבל לא באמת המון". בתזמון מקרי או שלא, כמה שעות לאחר פרסום הריאיון יצא הדיווח ב-NBC לפיו הממשל במגעים רציניים עם לוב – מדינה מוסלמית ששוכנת לחופי המזרח התיכון.

maximize-image
images-count1+
עזה זה מקום נבזי, היא צריכה להפוך לאזור חופשי |  צילום: רויטרס
"יש להם נפט – למה הם זקוקים לגרעין אזרחי"

ביום שישי טראמפ אישר נשלחה לאיראן הצעה להסכם. בריאיון אמר הנשיא כי הוא חושב שההסכם קרוב והמשטר רוצה לעסוקת עזקה אך הוסיף: "זה הולך להיות אלים או לא אלים, אני מעדיף בהרבה שזה לא יהיה אלים, אבל לא עומד להיות להם נשק גרעיני"

לשאלת המגיש האם במסגרת ההסכם יותר לאיראנים להעשיר באורניום במידה מסויימת ענה טראמפ, בניגוד לדברים שאמרו מזכרי המדינה רוביו והשליח וויטקוף  כי הוא תוהה מדוע בכלל האיראנים זקוקים לגרעין אזרחי.

"יש להם כמות נפט שיכולה להחזיק ל-300 שנה, הם מהמפיקים הגדולים בעולם. הם לא צריכים להוציא הון על גזר ואנרגיה. אתה אומר לעצמך – כאשר יש למישהו כמויות גז ונפט בלתי מוגבלות, למה אתה צריך גרעין אזרחי. אני פשוט לא מבין את זה. גרעין למטרות אזרחיות זה בסדר – אם יש לך מדינה בלי נפט, אבל אם אתה יושב על אחת מערימות הנפט הגדולות בעולם, למה אתה מדבר על בניית גרעין אזרחי?"

עקבו אחרינו גם ב-Google News