נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ חתם היום (רביעי) במהלך ביקורו בקטאר על הסכם כלכלי מקיף עם ממשלת קטאר, בהיקף כולל של 1.2 טריליון דולר – הסכם שנחשב לאחד ההסכמים הכלכליים הגדולים שנחתמו אי פעם בין שתי מדינות.
העסקאות כוללות, בין היתר, מכירת מטוסי בואינג בשווי של 243 מיליארד דולר לחברת התעופה "קטאר איירווייז", שתזמין 210 מטוסי דרימליינר 787 ו־777X, כולם מופעלים במנועים של חברת GE האמריקנית. בנוסף, חברת Raytheon חתמה על הסכם בשווי מיליארד דולר לאספקת מערכות הגנה נגד רחפנים, וג'נרל אטומיקס תמכור לקטאר מטוסי MQ-9B בשווי של כמעט שני מיליארד דולר.

בהודעה רשמית שפרסם הבית הלבן נכתב כי נחתמה גם הצהרת כוונות בין שתי המדינות, הכוללת השקעה פוטנציאלית של 38 מיליארד דולר, שתתמקד בין היתר בתמיכה בבסיס חיל האוויר האמריקני "אל־עודייד" שבקטאר.
"עסקאות פורצות הדרך שנחגגו היום יניעו חדשנות ושגשוג לדורות", נכתב. "הן יחזקו את המנהיגות הטכנולוגית של ארה"ב ויאפשרו חידוש תור הזהב של הייצור האמריקאי". עסקת המטוסים לבדה, כך לפי ההודעה, צפויה לייצר למעלה ממיליון משרות בארה"ב לאורך תקופת הייצור והאספקה.

עוד נמסר כי במסגרת הביקור נחתמו עסקאות נוספות, ובהן: שיתוף פעולה בין חברת מקדרמוט לתשתיות האנרגיה של קטאר בהיקף של 8.5 מיליארד דולר, פרויקטים של חברת Parsons בהיקף של עד 97 מיליארד דולר, והשקעה של מיליארד דולר בטכנולוגיות קוונטיות על ידי שותפות בין חברת Quantinuum לבין קרן קטארית.
תחום ההגנה קיבל גם הוא דחיפה משמעותית. מעבר לעסקאות עם Raytheon ו-General Atomics, נחתמה הצהרה לבחינת השקעות בגובה של 38 מיליארד דולר נוספים, בין השאר בפריסת מערכות הגנה אווירית ונוכחות ימית אמריקנית במפרץ.
לצד ההסכמים המיידיים, ההכרזה גם מחזקת את יחסי המסחר בין המדינות. לפי נתוני הבית הלבן, בשנת 2024 הסתכם הסחר הדו־צדדי ב־5.64 מיליארד דולר, כאשר לראשונה מאז 2003 ארה"ב נהנית מעודף סחר עם קטאר בהיקף של 2 מיליארד דולר.

ההשקעות הקטאריות בארה"ב מגיעות בעיקר מענפים כמו מלונאות, תיירות, טכנולוגיה, בריאות ואנרגיה. מאז 2019 השקיעה קטאר 18 מיליארד דולר בתשתיות אנרגיה אמריקאיות בלבד, בין היתר דרך השקעות באקסון מוביל ובשברון פיליפס.
הנשיא טראמפ הדגיש כי מדובר בניצחון נוסף לאמריקה, שיבח את קטאר כשותפה אסטרטגית ואמר כי ההסכם בונה על רקורד ההצלחה הקודם מול דוחה, כולל מכירת מנועי GE בשנת 2019. "אנחנו מחזירים את 'תוצרת אמריקה' למרכז הבמה", נכתב בהודעה, "ומניחים את היסודות לעידן חדש של שגשוג אמריקאי".
