חבר הכנסת דן אילוז מהליכוד הניח השבוע על השולחן הצעת חוק חדשה המבקשת לאסור אפליה כלפי משרתי שירות ביטחוני, לאומי או אזרחי, ולמנוע העדפה מתקנת לטובת מי שלא שירת.
החוק נוגע בין היתר לאוניברסיטאות, משרדי ממשלה ורשויות מקומיות – ומכוון להתמודד עם אפליה ממוסדת הפוגעת בעיקר בחיילים משוחררים ומשרתי שירות, לעומת אוכלוסיות אחרות שלא משרתות, וחלקן אף מתנגדות למדינה ופועלות נגדה.

שוויון הזדמנויות
מטרת הצעת החוק היא להבטיח שוויון הזדמנויות למי ששירתו בשירות צבאי, לאומי או אזרחי. לדבריו, בשנים האחרונות נוצרה מציאות אבסורדית, שבה דווקא המשרתים נדחקים לאחור, בעוד שמי שלא שירת, כולל חלק גדול מהאוכלוסייה הערבית בישראל – נהנה מיתרונות ממסדיים רחבים.
לדבריו, בזמן שחיילים מקדישים שנים מחייהם להגנת המדינה, ישנם אזרחים אחרים – שחלקם אף מתנגדים למדינה – שמסיימים את לימודיהם ומתקדמים בשוק העבודה במהירות, תוך קבלת העדפה במכרזים ובקבלה לאקדמיה. "האבסורד", אמר אילוז, "הוא שהמדינה לא רק שאינה מתעדפת את המשרתים, אלא אף מעניקה עדיפות למי שלא שירת כלל, בטענה של אפליה מתקנת".

הרמטכ"ל בחן ומצא: בצה"ל חסרים לפחות 10,000 חיילים
על מי החוק לא יחול?
לצד הפגיעה הערכית, מציין אילוז גם פגיעה כלכלית: מנגנוני העדפה שמבוססים על שיוך קבוצתי ולא על יכולות אישיות, פוגעים בתמריצים למצוינות, מחלישים את שוק העבודה ופוגעות בכלכלה.
לפי ההצעה, גופים ציבוריים – ובהם מוסדות אקדמיים, משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ותאגידים ממשלתיים – לא יורשו להפעיל מדיניות של העדפה מתקנת כאשר משמעותה מתן יתרון למי שלא שירת. החוק מתיר חריגים נקודתיים: העדפה מתקנת תתאפשר רק עבור אנשים עם מוגבלות או עולים חדשים שעברו את גיל הגיוס.
בנוסף, מוצע לתקן את חוק שירות המדינה (מינויים) כך שגם שיקולי "ייצוג הולם" יוחלו רק על מי שביצע שירות ביטחוני, לאומי או אזרחי – למעט האוכלוסיות החריגות שהוזכרו.
הצעת החוק כוללת גם מנגנון פיצוי: כל אדם שיראה עצמו נפגע מהפרת הוראות החוק יהיה זכאי לתבוע פיצוי של עד 10,000 שקלים – ללא צורך בהוכחת נזק.
