יממה לאחר הסבב הרביעי של שיחות הגרעין עם וושינגטון, אשר הוגדר על ידי טהראן כ"קשה", בתקשורת האיראנית אשר צוטטה בערוץ האופוזיציה "איראן אינטרנשיונל" דווח היום (שני) כי אחת מהאפשרויות שנבחנות כדי לגשר על הפער מול ארצות הברית היא הקמת תאגיד גרעיני משותף לאיראן ושלוש מדינות ערביות במפרץ, בהם סעודיה.
מתווה זה, כך נטען בדיווח, יאפשר לטהראן לשמור על הטכנולוגיה הגרעינית שלה ובמקביל לאפשר "שקיפות" כביכול בנוגע ליכולותיה, שתפתור את החששות של מדינות האזור והמערב.

הדברים באים בהמשך לדבריו של שר החוץ של עומאן – אשר משמשת כמתווכת בשיחות – שציין לאחר סבב המגעים אמש כי הם כללו "רעיונות מקוריים ושימושיים אשר משקפים רצון משותף להגיע להסכם מכובד".
הסבב אשר נדחה ממועדו המקורי, התקיים לאחר מספר התבטאויות של בכירים אמריקאים, בהם הנשיא טראמפ וסגן הנשיא וואנס בנושא עתיד תכנית הגרעין האיראנית, ובפרט תשתיות ההעשרה של טהראן. אמש, אמר יועצו הקרוב של טראמפ סטיב ויטקוף כי "תוכנית העשרה לא תוכל להתקיים באיראן לעולם – זה הקו האדום שלנו".

לדברי שליחו של הנשיא טראמפ למזרח התיכון, ארצות הברית לא תאפשר לאיראן להחזיק בתשתיות שיכולות לשמש לייצור נשק גרעיני, גם אם המטרה המוצהרת היא אזרחית. לדברי ויטקוף: "למה איראן צריכה צנטריפוגות אם אין לה כוונה לייצר נשק גרעיני? התשובה פשוטה: היא לא צריכה".
בתוך כך, מוקדם יותר היום דווח כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן צפוי להפעיל לחץ על טראמפ, במהלך ביקורו בממלכה, להתרחק מהתוכניות הישראליות לתקוף באיראן. כזכור, סעודיה ואיראן הסכימו לפני כשנתיים על נורמליזציה ביחסיהן לאחר תקופה ארוכה של מתיחות, כאשר בחודש שעבר ערך שר ההגנה של הממלכה ביקור תקדימי בטהראן ואף נפגש עם המנהיג העליון חמינאי.
