סיעת יהדות התורה החליטה היום (ראשון) כי כל עוד אין התקדמות בנושא של חוק הגיוס, גם השבוע היא לא מחויבת למשמעת קואליציונית ולא תצביע בעד חוקי הממשלה, זאת על אף פגישה שהתקיימה בשבוע שעבר בלשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו שבה לדברי גורמים מעורים "נרשמה התקדמות".
כתבנו לענייני הכנסת אברהם חסון הבהיר כי החלטת יהדות התורה ככל הנראה תשפיע על החלטת הוועדה לענייני חקיקה לא להעלות חוקים חשובים לקואליציה. מדובר בשבוע השני שפעילות החקיקה של הקואליציה משותקת בשל החלטת הסיעות החרדיות.

בשבוע שעבר, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין, ויו"ר ש"ס אריה דרעי קיימו פגישה ממושכת בלשכת רה"מ בירושלים, במטרה לדון במשבר חוק הגיוס. לפי כתבנו הפוליטי מוטי קסטל, הפגישה נמשכה כשלוש שעות, ובסיומה צוין כי "נרשמה התקדמות".
ההבנות שהושגו כוללות, בין היתר, הסכמה על כך שבשנה הראשונה יסתפקו בכ-4,800 מתגייסים, שזהו המספר שצה"ל הצהיר כי יוכל לקלוט בשנה הראשונה. לכך יתווספו משרתים בשירות לאומי ביטחוני-אזרחי, כגון משטרה, כבאות ושב"ס, וכן מתגייסי שלב ב' שיצטרפו למערך המילואים.

במהלך הפגישה נרשמו חילוקי דעות סביב השאלה האם כל היעדים יוגדרו בחוק או שחלקם ייקבעו בהחלטות ממשלה, וכן סביב סוגיית הסנקציות – כיצד יופעלו ובאיזו עוצמה. עם זאת, הצדדים הדגישו כי המחלוקות הן ברות פתרון, וכי יימשך השיח בניסיון לגשר על הפערים.
מלשכת ראש הממשלה נמסר: "ראש הממשלה בנימין נתניהו סיים כעת פגישה בנושא חוק הגיוס. בפגישה נרשמה התקדמות, וסוכם שתימשך ההתדיינות בניסיון לגשר על הפערים".

כזכור, בשבוע שעבר נפתחה מליאת הכנסת לאחר הפגרה. הקואליציה נאלצה למשוך היום את כל הצעות החוק שלה, בשל חרם הסיעות החרדיות והחשש שלא יקבלו רוב בהצבעות. זאת לאחר שהסיעות החרדיות הודיעו כי הן משוחררות מהמשמעת הקואליציונית ויצביעו בכל מקרה ספציפי ע"פ הנחיית הרבנים, כמחאה על אי קידום חוק הגיוס
