accessibility-icon
share-icon
צפו בדיון | צילום: חדשות 14

האם ישראל צריכה להגיב על הירי מתימן והפגיעה סמוך לנתב"ג?

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ז אייר ה'תשפה (05.05.25)

61

11

like

2

dislike

משתתפי הפאנל בתוכנית "ישראל הבוקר" התייחסו לתגובה של ישראל כנגד המתקפה החות'ית על נתב"ג • בדיון בפאנל צוין כי המחסור במודיעין על ההנהגה החות'ית והמטרות האסטרטגיות מקשה על מיקסום ממדי התגובה האפשרית של ישראל • כמו כן עלתה השאלה "האם לאפשר לארה"ב להמשיך לעשות את העבודה בעצמה?"


כתבנו אחיקם הימלפרב התייחס היום (ראשון) לנעשה בתימן ברקע ירי הטילים של החות'ים לעבר ישראל והפגיעה בנתב"ג וכן התקיפות האמריקאיות שארה"ב מבצעת כנגדם. הימלפרב ציין כי ישנו קושי במלחמה נגד התות'ים בשל חוזר מודיעין מדוייק.

"עכשיו נעשה זום אין לתימן, נראה מה קורה שמה השבוע. המבצע של האמריקאים נגד החות'ים נמשך כבר מעל חודש. לאמריקאים כמו לנו אין מודיעין מדויק על החות'ים. הם תוקפים מטרות טקטיות ומדי פעם מחסלים בכיר מהדרג השני או השלישי.

maximize-image
images-count5+
אזור הנפילה | צילום: איחוד והצלה

"אתמול בבוקר אנחנו קיבלנו תזכורת שהחות'ים ממש לא נעלמו. בתקשורת הערבית יש כל הזמן דיווחים על מעצרים שמבצעים החות'ים באזורי השליטה שלהם, נגד גורמים מקומיים שחשודים במסירת מידע לארצות הברית. עוד דבר שרואים הרבה בתקשורת התימנית אלה תיעודים של כינוסים של שבטים באזורים שבהם נתפסו אותם חשודים בריגול".

לדברי הימלפרב, "המטרה של הכינוסים האלה היא להראות לחות'ים, 'אנחנו עדיין נאמנים אליכם', שומעים שם כל מיני קריאות תמיכה, למשל במנהיג החות'ים, כל מיני דברים בסגנון הזה. האמריקאים תוקפים, אבל כנראה שיש להם עוד הרבה עבודה. המטרד החות'י שנכנס לחיינו במלחמה האחרונה ממשיך לאיים על ישראל".

maximize-image
images-count5+
החות'ים בתימן | צילום: שאטרסטוק

משתתף הפאנל, סגן ניצב בדימוס, אבי אלקסלסי ציין כי ישנו צורך לתחקר את אירוע הפגיעה בנתב"ג וכי ישראל נכנסה לשאננות בשל ההגנה של "כיפת ברזל": "אני אחלק את זה לשניים. אחד, אופי ההגנה שלנו. אני חושב שאופי ההגנה שלנו, קודם כל צריך לתחקר את האירוע לעומק, אני מאמין שצה"ל ומערך הגנה האווירי יתחקר את זה לעומק, כי אין מצב שאנחנו מאפשרים פגיעה בנכס כמו נתב"ג.

"זה דבר ראשון, למידת הלקחים, תגבור, חיזוק המערכים שלנו לפחות באזור הזה, בנכסים האסטרטגיים שלנו. הדבר הנוסף זה בקטע ההתקפי. כיפת ברזל הביאה אותנו לאיזשהו מקום שכאילו, אנחנו, הכל בסדר, אנחנו תמיד כאילו מוגנים. אז לא, אין מאה אחוז, בשום מערכת אין מאה אחוז, ואנחנו צריכים להבין את זה".

maximize-image
images-count5+
דובר המורדים החות'ים, יחיא סריע | צילום: רויטרס

יחד עם זאת אלקלסי ציין כי ישנו צורך להתמקד בזירות האחרות שישראל נלחמת בהן: "אבל בקטע ההתקפי, אני לא חושב שבשלב הזה אנחנו צריכים להכניס את הידיים, חוץ מהקטע המודיעיני לסיפור של תימן, יש לנו מספיק זירות".

גם עורכת הדין ניצנה דרשן- לייטנר ומייסדת ארגון "שורת הדין" הבהירה שישראל צריכה קודם להתמקד באיום האיראני וכן בהרחבת התמרון בעזה: "כרגע העיניים כולם נשואות מצד אחד לעזה, מצד שני לאיראן. לאיראן כמובן יש להשלכות גם על החות'ים. אנחנו יודעים שאמריקנים מבצעים שם תקיפות עצימות בשבועות האחרונים.

maximize-image
images-count5+
צבא הח'ותים בתימן | צילום: רויטרס

"אני חושבת שמה שטראמפ מצליח לעשות, ישראל לא תוכל. וטראמפ במלוא העוצמה, במלוא הכוח, עובד שם. אין לישראל טעם לבזבז תחמושת, יכולות, כוח אווירי. אנחנו ראינו את התקיפה היחידה שישראל עשתה שם. זה לא שטראמפ אומר, תנו לי לעשות את המלאכה ואל תתערבו, טראמפ פשוט עושה את המלאכה, וזה בסדר".

לדבריה דרשן-לייטנר "בסוף המחיר, ואני אומרת את זה בהסתייגות גדולה, אבל בסוף המחיר שמדינת ישראל משלמת בגין ההתפרעות של החות'ים, זה הדרת שינה מעינינו, אם זה באמצע הלילה, או כניסה לממ"דים באמצע היום, ולפעמים, לפעמים מצליח להם, וזה נופל באזור. ברוך השם, ללא נפגעים, המדינה הזאת בכלל חיה על נס.

maximize-image
images-count5+
החות'ים בתימן | צילום: רויטרס

"אז בשביל זה, לבוא עכשיו ולקחת כוחות מיהודה ושומרון, מעזה, מהתכנון העתידי של איראן, ולבזבז על החות'ים, אני אומרת לבזבז, משום שאין מטרות. גם אמריקה במשך חודש שלם מפגיזה שם, אין מטרות, אין מודיעין, וזה אולי המחדל העיקרי שלנו, שאחרי שנה וחצי של מלחמה לא הצלחנו לדעת איפה יושבים שם בכירי החות'ים, מה הנכסים האסטרטגיים שלהם, אם יש מתחת לאדמה או מעל האדמה, רק מפגיזים ומפגיזים ללא טעם, ואת זה צריך לפתור".

אל"מ במילואים מוטי יוגב הבהיר אף הוא כי יש להתחיל באיראן: "מטרת העל היא ביטחון ישראל, האיום הגרעיני מאיראן הוא איום קיומי. האיום החות'י הוא כואב לחלק בהשכמות, חלק בכיס של הטיסות, ולחלק עלול להיות גם בחיים, לא עלינו. ויחד עם זאת, הוא לא איום קיומי.

maximize-image
images-count5+
החות'ים בתימן | צילום: שאטרסטוק

"על כן, על ישראל להתרכז, גם מבחינה מודיעינית, נכון. לישראל יש נכסים מודיעיניים מסוימים בתימן, אבל זה מבוזר מאוד, זה לא קל. ועיקר המשאבים שלה, היא צריכה לשים אל מול האיום הגרעיני, אל מול רצועת עזה ששם החטופים, ואל מול יתר האיומים הקרובים אלינו כאן, אם זה לבנון, סוריה, יהודה ושומרון"

יוגב טוען כי התגובה בתימן לא צריכה להיות גבוה בסדר העדיפויות של ישראל: "האמריקאים בגזרתם עם החות'ים, וכל היתר בתיאום הדוק עם האמריקאים, בכדי לקבל את מלא הסיוע שלהם בהתמודדות מול האיום הגרעיני באיראן".

סגן אלוף במילואים אלי מאירי טען אחרת ואמר כי ישראל צריכה לתקוף בתימן: "אנחנו לא הולכים לתקוף באיראן בזמן הקרוב, האמריקאים מנהלים איתם משא ומתן, ולא נראה שזה הולך. נכון, חיל האוויר צריך להתכונן, כל הכנה כזאת לוקחת זמן, אבל יש סט מטרות אזרחיות שאפשר לתקוף. בסוף זה שלטון, ושונה מארגוני טרור כאלה ואחרים".

עקבו אחרינו גם ב-Google News