accessibility-icon
share-icon
מזכיר המדינה האמריקני, מרקו רוביו | צילום: שאטרסטוק
מזכיר המדינה האמריקני, מרקו רוביו | צילום: שאטרסטוק

מרקו רוביו: "אי אפשר לחיות בעולם שבו לאיראן יש נשק גרעיני"

אפרת ברינר

אפרת ברינר

ד אייר ה'תשפה (02.05.25)

13

23

like

4

dislike

מזכיר המדינה האמריקני התייחס למשא ומתן עם איראן שמתנהל בשבועות האחרונים • לדבריו, המתווה שעליו משוחחים המדינות, יכול להוות ניצחון לאיראן, אם זו תבחר להפסיק לתמוך ולממן טרור וכן תסכים לא להעשיר אורניום • עוד הוסיף רוביו כי ייתכן ופקחים אמריקנים יפקחו על מימוש ההסכם - אם יחתם


מרקו רוביו, שמונה אמש (חמישי) באופן זמני לתפקיד היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, בנוסף לתפקידו כמזכיר המדינה, התייחס לתוכנית הגרעינית של איראן, ולמשא ומתן שמתנהל בין ארה"ב לטהראן על הסכם חדש בריאיון לפוקס ניוז: "מה שלא יכול לקרות הוא לחיות בעולם שבו לאיראן יש נשק גרעיני".

רוביו ציין כי "אם איראן רוצה תוכנית גרעין אזרחית שלווה, כלומר הם רוצים תחנות כוח גרעיניות כמו שיש למדינות אחרות בעולם, יש דרך לעשות את זה. וזה אומר שבונים את הכורים ומייבאים אורניום מועשר כדי להפעיל דלק בכורים האלה. כך עשרות מדינות ברחבי העולם עושות זאת.

maximize-image
images-count4+
מזכיר המדינה מארק רוביו | צילום: שאטרסטוק

"המדינות היחידות בעולם שמעשירות אורניום הן אלו שיש להן נשק גרעיני. איראן טוענת שהיא לא רוצה נשק, אבל מה שהם בעצם מבקשים זה להיות המדינה היחידה בעולם שאינה בעלת נשק גרעיני, שמעשירה אורניום".

לדבריו, "הרמה שבה הם מעשירים אותו לא באמת רלוונטית כשלעצמה, כי אם יש לך את היכולת להעשיר ב-3.67 אחוזים, לוקח רק כמה שבועות להגיע ל-20 אחוזים ואז 60 אחוזים ואז 80 ו-90 אחוזים שצריך לנשק.

maximize-image
images-count4+
ראש הממשלה ושר החוץ האמריקני רוביו בהצהרה משותפת | צילום, ארכיון: קובי גדעון, לע"מ

"איראן פשוט צריכה לומר ש'הסכמנו לא להעשיר יותר, שיהיו לנו כורים כי אנחנו רוצים אנרגיה גרעינית, ואנחנו הולכים לייבא אורניום מועשר'. זוהי הזדמנות עבורם אם הם ינצלו אותה. וזו ההזדמנות הטובה ביותר שתהיה להם.

"הנשיא טראמפ הוא נשיא שלום. הוא לא רוצה מלחמה. הוא לא רוצה סכסוך. אף אחד מאיתנו לא רוצה. ויש כאן דרך קדימה. אבל מה שלא יכול לקרות הוא לחיות בעולם שבו לאיראן יש נשק גרעיני".

maximize-image
images-count4+
ראש הממשלה נתניהו ומרקו רוביו מזכיר המדינה האמריקני | צילום: David Azagury/U.S. Embassy Jerusalem

מזכיר המדינה האמריקני הוסיף כי ייתכן והאמריקאים יפקחו על הגרעין באיראן במידה וייחתם הסכם עם טהראן: "אולי יהיו פקחים צרפתים, יהיו פקחים איטלקים, יהיו סעודים, מי שלא יהיה. אבל אני חושב שאתה לא יכול לומר בעצם שלא נאפשר לאמריקאים.

"אם אתה באמת רוצה למנוע תוכנית גרעינית, בסדר, ואתה לא בונה נשק גרעיני, אז אתה צריך לפתוח את כל המתקנים שלך. אחד הכישלונות של ביידן, אני מצטער – בהסכם הגרעין של אובמה עם איראן, הוא שלא יכולת לבדוק אתרים צבאיים.

maximize-image
images-count4+
נשק גרעיני, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

רוביו הבהיר שבעבר, איראן טענה כי היא לא עוסקת בפיתוח נשק גרעיני, דבר שהתברר כשקר: "ובכן, אם אתה מייצר נשק גרעיני, כנראה שהיית מייצר אותו באתר צבאי. ואגב, ידוע והתגלה שבעבר לאיראן הייתה תוכנית גרעינית סודית שהיא לא חשפה לעולם.

"אז אני חושב שאם למעשה – איראן אוהבת לומר שהם לא מעוניינים בנשק גרעיני. הם אוהבים לומר שכל מה שהם רוצים זה אנרגיה גרעינית למען שלום. אז הם לא צריכים לפחד מבדיקות של פקחים מכל סוג שהוא, כולל אמריקאים".

maximize-image
images-count4+
מתקן גרעין איראני, אילוסטרציה | צילום: שטראסטוק

מזכיר המדינה האמריקני רוביו ציין שבמתווה שארה"ב משוחחת עליו אם איראן, גם למדינה הסף גרעינית יש הישג משמעותי: "יש כאן ניצחון לאיראן, הם יכולים להשיג פיתוח כלכלי אמיתי, להשקיע באמת במדינה שלהם.

"אבל הם צריכים להפסיק לתת חסות לטרוריסטים, הם צריכים להפסיק לעזור לחות'ים, הם צריכים להפסיק לבנות טילים ארוכי טווח שאין להם מטרה להתקיים מלבד נשק גרעיני, והם צריכים להפסיק להעשיר".

עקבו אחרינו גם ב-Google News