accessibility-icon
share-icon
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס

בתיווך ארה"ב: קונגו ורואדנה מתקרבות להסכם שלום

שמואל קוגן

שמואל קוגן

כח ניסן ה'תשפה (26.04.25)

1

like

0

dislike

רואנדה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו חתמו היום על הסכם להכרה הדדית בריבונות ולהצגת טיוטת הסכם שלום עד 2 במאי • ההסכם נחתם ביום שישי בוושינגטון על ידי שרי החוץ של שתי המדינות, בנוכחות מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו


רואנדה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו חתמו אתמול (שישי) על הסכם להכרה הדדית בריבונות ולהצגת טיוטת הסכם שלום עד 2 במאי. ההסכם נחתם ביום שישי בוושינגטון על ידי שרי החוץ של שתי המדינות, בנוכחות מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו.

ההסכם מגיע על רקע חודשים של לחימה עקובה מדם, שבמהלכה תפסו מורדי M23 הנתמכים בידי רואנדה שטחים עשירים במינרלים במזרח קונגו, וגרמו לעקירת מאות אלפי אזרחים. במקביל, קונגו פנתה לארה"ב בבקשת סיוע בתמורה להבטחת גישה למינרלים.

maximize-image
מרקו רוביו עם נציגי רואנדה וקונגו | צילום: רויטרס

הפגישה בין הצדדים בוושינגטון והתחייבותם לפתור את המחלוקות בדיאלוג נתפסות כסימן ראשון להתקדמות ביחסים, שהתדרדרו עד כדי קריסה מוחלטת.

למרות ההסכמות, הקרבות נמשכו גם ביום שישי באזור צפון קיבו. גורמים רשמיים במזרח קונגו דיווחו כי כ-7,000 בני אדם נהרגו מאז תחילת ינואר.

הסכסוך באזור התעצם לאחר שמורדי M23, הנתמכים לפי קונגו ברואנדה, השתלטו על ערים מרכזיות בגומא ובבוקאבו, והעלו חששות להתלקחות אזורית רחבה יותר. רואנדה מכחישה את התמיכה במורדים, אף שהאו"ם וארה"ב הצביעו על עדויות המעידות על מעורבותה.

עקבו אחרינו גם ב-Google News