נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרסם היום (שבת) פוסט ברשת Truth Social שבו הביע ספק בנוגע לרצונו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסיים את המלחמה באוקראינה. "לא הייתה שום סיבה שפוטין יירה טילים לעבר ערים ועיירות בימים האחרונים. זה גורם לי לחשוב שאולי הוא לא רוצה לעצור את המלחמה, הוא רק מחזק אותי. צריך לטפל בו אחרת – אולי באמצעות 'בנקאות' או 'סנקציות משניות'. יותר מדי אנשים מתים", כתב טראמפ.
הפוסט של טראמפ פורסם זמן קצר לאחר פגישה פנים אל פנים שקיים בבזיליקת הוותיקן עם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, לפני הלווייתו של האפיפיור פרנציסקוס. הבית הלבן תיאר את המפגש כ"פרודוקטיבי מאוד", וזלנסקי ציין ברשת X כי מדובר ב"מפגש סמלי מאוד עם פוטנציאל להפוך להיסטורי, אם נשיג תוצאות משותפות", תוך הדגשה על הצורך בהפסקת אש מלאה ושלום מתמשך.

ביום שישי נפגש שליחו של טראמפ, סטיב ויטקוף, עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במוסקבה במשך שלוש שעות, לדון בהצעת השלום האמריקנית. טראמפ מסר כי "רוב הנקודות העיקריות מוסכמות", והביע תקווה להסכם הפסקת אש "קרוב מאוד".
לפי דיווחים, התוכנית שמקדמת וושינגטון כוללת מתן אפשרות לרוסיה לשמור על השטחים שכבשה, כולל חצי האי קרים – דבר שזלנסקי ומדינות אירופה מתנגדים לו נחרצות. "חוקת אוקראינה אומרת שכל השטחים הכבושים זמנית… שייכים לאוקראינה", הדגיש זלנסקי.

ברקע המאמצים, נמשכת הלחימה: ביום חמישי ביצעה רוסיה את אחת המתקפות האוויריות הכבדות ביותר מזה חודשים, כששיגרה 70 טילים ו-145 מל"טים לעבר אוקראינה, בעיקר לכיוון קייב. בעקבות זאת קרא טראמפ לפוטין בפומבי: "ולדימיר, תעצור! 5000 חיילים בשבוע מתים. בוא נעשה את הסכם השלום!".
