האם האמריקאים לקחו צעד אחורה בנוגע לניסיונות להביא לסיום המלחמה באוקראינה? מחלקת המדינה הודיעה אתמול (שלישי) כי מזכיר המדינה מרקו רוביו לא ייקח חלק בשיחות שיתקיימו היום בלונדון. משרד החוץ הבריטי אישר כי הפגישה בדרגים הגבוהים בוטלה אך יימשכו שיחות בדרגים נמוכים יותר.
דובר מחלקת המדינה טען כי הסיבה להיעדרות רוביו היא בעיות לוגיסטיות, אבל מאחורי הקלעים נטען כי הסיבה היא אחרת ומקורה במחלוקת של ארה"ב עם האוקראינים על סעיפים משמעותיים בהצעה של האמריקאים להסכם כולל במידה וייחתם.

על פי דיווחים, ההצעה האמריקאית להסכם הפסקת אש, כוללת הכרה בשליטה של רוסיה בחצי האי קרים, שנכבשה על ידי מוסקבה ב-2014. ההצעה הזו, נדונה בשבוע שעבר בפגישה בפריז עם נציגים מארצות הברית, בריטניה, צרפת וגרמניה, נתקלה בהתנגדות נחרצת מצד נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי. "אוקראינה לא תכיר באופן חוקי בכיבוש קרים", אמר זלנסקי לעיתונאים, והדגיש כי הדבר סותר את חוקת ארצו.
לפי CNN, ההצעה מהווה סטייה ממדיניות ארצות הברית בעשור האחרון, שסירבה להכיר בסיפוח של חצי האי. עם זאת, ההצעה עדיין לא גובשה במלואה, והצדדים ממשיכים בשיחות על מנת לגשר בין הצדדים.
סגן נשיא ארצות הברית, ג'יי.די. ואנס, שהגיע לביקור בהודו, אמר כי ארצות הברית הציגה "הצעה ברורה" לרוסיה ולאוקראינה, וכי על הצדדים להסכים או שהאמריקאים ייסוגו מהתהליך.
טראמפ עצמו אמר כי על שני הצדדים להפגין "התלהבות" להשגת שלום, ואילו רוביו הזהיר כי ארצות הברית עשויה לנטוש את המאמצים אם לא ייראו סימני התקדמות בקרוב. במקביל, שליחו של טראמפ למזרח התיכון, סטיב ויטקוף, צפוי להגיע למוסקבה השבוע להמשך שיחות עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כך אישרה דוברת הבית הלבן, קרולין לאוויט. במקום רוביו, מי שייצג את ארה"ב בלונדון יהיה השליח המיוחד של הנשיא דונלד טראמפ לאוקראינה ורוסיה, קית' קלוג.
