המרכז לבריאות (NIH) בארה"ב הודיע אתמול (שני) כי יפסיק את מימון המחקר הרפואי לאוניברסיטאות שמפעילות תוכניות לשוויון והכלה או שמטילות חרם על חברות ישראליות, כך דווח ב-CNN.
בהודעת הסוכנות נמסר כי "המרכז שומר לעצמו את הזכות לבטל מענקי סיוע ולדרוש את החזרם, אם מקבליהם לא יעמדו בדרישות הפדרליות". לפי ההנחיות החדשות, המדיניות תחול על כל מענק חדש, חידוש מענק קיים, תוספת למענק או מענק המשך שיינתנו החל מה-21 באפריל.

המרכז נחשב למממן הציבורי הגדול בעולם למחקר ביו-רפואי. מדי שנה הוא מחלק כ-60 אלף מענקים לכ-3,000 מוסדות אקדמיים ובתי חולים, כשמעל 80% מתקציבו העומד על 48 מיליארד דולר מוקצה למענקי מחקר.
לפי הדיווחים, אוניברסיטת הרווארד לבדה קיבלה בשנת 2024 כ-488 מיליון דולר מהמוסד, סכום שמהווה את רוב תקציב המחקר הפדרלי שלה, המוערך ב-686 מיליון דולר. גורמים באקדמיה מעריכים כי המהלך ייאלץ את האוניברסיטאות לבצע התאמות תקציביות נרחבות, הכוללות פיטורים, קיצוצים בהוצאות והפחתת תוכניות מחקר.

המהלך מגיע במקביל לתביעה שהגישה אוניברסיטת הרווארד נגד ממשל טראמפ, בעקבות הפסקת המימון וביטול המענקים שקיבלה. התביעה מהווה חלק מהעימות המתמשך בין ממשל טראמפ לבין מוסדות אקדמיים שנחשדו בהפצת אנטישמיות.
בנוסף, שירות ההכנסות הפנימיות של ארה"ב (IRS) בחן בשבוע שעבר את האפשרות לשלול מהרווארד את הפטור ממס, כחלק מהמאמצים להפעיל לחץ על הנהלת האוניברסיטה ולחייבה בשקיפות והתנהלות תקינה.
